Monday, December 31, 2012

Krisis Air di Penghujung 2012

Assalamualaikum...

Salam penghujung 2012 untuk semua. Sedar tak sedar kita sudah berada di hari terakhir 2012, tak tahu saya aje ke atau korang tapi saya semenjak dah berusia ni (tua sangat ke Oda) rasa tahun-tahun tu berlalu dengan pantas je, haha mengada-ngada je kan. Di hujung 2012 ni kami serumah diselubungi dengan krisis air selama dua hari lebih, dari pagi sabtu sehingga petang ni baru la air di rumah kami kembali pulih (Alhamdulillah). 

Air ohh air

Bayangkanlah selama dua hari ni kami terpaksa bergelandangan mencari air, huhu sayu je bunyi dia kan. Kami terpaksa menumpang mandi di pejabat Cik Rozila dan rumah Kak Hada. Tiba-tiba je rumah tak ada air, tak ada notis pemberitahuan dari mana-mana pihak pun. Kalau sehari boleh tahan la sebab rumah kami ni ada tangki tapi bila dah lebih dari dua hari agak-agak la kan. Setakat mandi tu tak ada la risau sangat sebab tak darurat, tapi perkara-perkara penting dan kritikal macam nak amik air semayang dan panggilan alam (nature call, huhu) tu yang tak boleh nak berkompromi. Sedih sangat terpaksa bergelandangan ke rumah orang ok, nasib baik ada Kak Hada yang sangat baik hati menumpangkan kami mandi dan ambil air dari rumah dia. 

Bila kami google, dapat tau yang pam air kat Wangsa Maju rosak dah menyebabkan hampir 90 000 orang mengalami ganguan bekalan air. Serius 90k ok yang ada masalah sama dan pihak SYABAS ambil masa sampai dua hari lebih untuk selesaikan, agak-agak kalau kami nak pergi pejabat SYABAS tumpang mandi dan basuh baju boleh tak. Haihh, saya jarang sangat nak marah pasal hal macam ni tapi bila dah sampai menyusahkan semua orang tu yang jadi geram tu. Nasib baik jugak kebetulannya hari ni saya dan cik Rozila cuti sebab nak hantar Along balik ke Jepang. Kesian Along hari-hari terakhir bercuti di Malaysia macam ni pulak jadinya, dah la hari tu masa balik Kemaman tersadai kat rumah sebab kawasan keliling rumah kita orang banjir. 

Bila dah mengalami masalah air ni barulah terasa betapa pentingnya air dalam hidup kita ni. Memang selalu la kita ambil ringan benda yang sentiasa ada dan bila tuhan ambil sekejap baru kita rasa kehilangannya bak kata omputih 'take thing for granted'. Jadi sementara kita dikurniakan nikmat kesenangan macam air, makan, pakaian dan rumah (perlindungan) maka hendaknya sentiasa la bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan ni. Bukan material sahaja, mereka-mereka yang berada disekeliling kita juga terutamanya ibu bapa kita ni lagi lah kita perlu hargai sementara mereka dan kita masih bernyawa di muka bumi ni. 

Saya mintak maaf kalau ada salah silap sepanjang 2012 dan tahun-tahun sebelumnya

Semua orang duk buat recap 2012 di hari terakhir 2012 ni tapi saya membebel pasal masalah air pulak kan. Emm saya tak berapa rajin nak buat recap sebab perlu berfikir panjang la pulak untuk ingat kembali 12 bulan ni, maklum la saya ni ingatan kurang kuat sedikit. Tahun baru 2013 saya tiada azam sangat kecuali cabaran satu buku satu minggu tu, doakan semoga tercapai cabaran saya tu ek. Selamat tahun baru 2013 semua, semoga tahun baru ini kita akan lebih baik dan bahagia dari tahun-tahun sebelumnya, InsyaAllah. 

p/s: Esok saya mulakan tahun 2013 di pejabat, macam tahun-tahun lepas saya akan bekerja juga. Tapi kalau duk rumah pun saya tak buat apa pun jadi lebih baik kerja je kan, haha. (^_^)

Saturday, December 29, 2012

Cerita Tentang Buku Lagi

Assalamualaikum...

Salam berhujung minggu semua. Jarang saya menulis pada hujung minggu ni, biasanya banyak komitmen saya masa hujung minggu tapi Alhamdulillah hari ni saya ada kelapangan. Rozila pergi ke majlis perkahwinan kawan dia di Kuantan dan Along pulak sibuk keluar beli barang dengan Kak Hada jadi saya keseorangan je di rumah. Pagi-pagi ni saya merajinkan diri mengemas rumah tapi terbantut sebab tak ada air, buat kerja separuh jalan je la saya hari ni. Harap cepat la ada air balik, boleh la saya sambung nak basuh dapur pulak. Rajin tak saya, huhu boleh la tolong promote buat calon menantu ek. (padahal jarang bebeno nak buat housekeeping nih).


Oh buku, saya sebenarnya ada banyak lagi buku yang tak sempat dibaca

Saya sebenarnya nak kongsi quotes menarik (emm tak tahu la boleh panggil quotes ke apa sebab agak panjang ayat dia) yang saya baca kat Goodreads. Kalau korang tak tahu apa tu Goodreads, ia adalah media sosial macam Facebook gak tapi dia fokus untuk buku. Boleh baca review buku atau buat review buku, rating buku, artikel pasal penulis buku dan macam-macam lagi la. Korang boleh jugak keep track buku yang korang dah baca dan yang paling saya suka portal ni tolong bagi cadangan buku apa yang boleh kita baca berdasarkan senarai buku kita jadi boleh la kita jumpa buku baru yang sesuai dengan cita rasa kita. Bagus untuk orang yang tak tahu nak cari bahan bacaan baru  tapi tak ada idea nak baca buku apa. Ehh promo Goodreads lak. Kat bawah ni quote yang menarik tu, huhu harap korang suka gak.

You should date a girl who reads.
Date a girl who reads. Date a girl who spends her money on books instead of clothes, who has problems with closet space because she has too many books. Date a girl who has a list of books she wants to read, who has had a library card since she was twelve.

Find a girl who reads. You’ll know that she does because she will always have an unread book in her bag. She’s the one lovingly looking over the shelves in the bookstore, the one who quietly cries out when she has found the book she wants. You see that weird chick sniffing the pages of an old book in a secondhand book shop? That’s the reader. They can never resist smelling the pages, especially when they are yellow and worn.

She’s the girl reading while waiting in that coffee shop down the street. If you take a peek at her mug, the non-dairy creamer is floating on top because she’s kind of engrossed already. Lost in a world of the author’s making. Sit down. She might give you a glare, as most girls who read do not like to be interrupted. Ask her if she likes the book.

Buy her another cup of coffee.

Let her know what you really think of Murakami. See if she got through the first chapter of Fellowship. Understand that if she says she understood James Joyce’s Ulysses she’s just saying that to sound intelligent. Ask her if she loves Alice or she would like to be Alice.

It’s easy to date a girl who reads. Give her books for her birthday, for Christmas, for anniversaries. Give her the gift of words, in poetry and in song. Give her Neruda, Pound, Sexton, Cummings. Let her know that you understand that words are love. Understand that she knows the difference between books and reality but by god, she’s going to try to make her life a little like her favorite book. It will never be your fault if she does.

She has to give it a shot somehow.

Lie to her. If she understands syntax, she will understand your need to lie. Behind words are other things: motivation, value, nuance, dialogue. It will not be the end of the world.

Fail her. Because a girl who reads knows that failure always leads up to the climax. Because girls who read understand that all things must come to end, but that you can always write a sequel. That you can begin again and again and still be the hero. That life is meant to have a villain or two.

Why be frightened of everything that you are not? Girls who read understand that people, like characters, develop. Except in the Twilight series.

If you find a girl who reads, keep her close. When you find her up at 2 AM clutching a book to her chest and weeping, make her a cup of tea and hold her. You may lose her for a couple of hours but she will always come back to you. She’ll talk as if the characters in the book are real, because for a while, they always are.

You will propose on a hot air balloon. Or during a rock concert. Or very casually next time she’s sick. Over Skype.

You will smile so hard you will wonder why your heart hasn’t burst and bled out all over your chest yet. You will write the story of your lives, have kids with strange names and even stranger tastes. She will introduce your children to the Cat in the Hat and Aslan, maybe in the same day. You will walk the winters of your old age together and she will recite Keats under her breath while you shake the snow off your boots.

Date a girl who reads because you deserve it. You deserve a girl who can give you the most colorful life imaginable. If you can only give her monotony, and stale hours and half-baked proposals, then you’re better off alone. If you want the world and the worlds beyond it, date a girl who reads.

Or better yet, date a girl who writes.
”  - Rosemarie Urquico

Macam nak promote diri sendiri je ek, hehe tapi saya bukan la sama macam orang yang dia ceritakan tu. Buku-buku yang dia tulis kat atas tu kebanyakkannya saya tak baca lagi tapi selalu dengar orang sebut dan kalau ada kesempatan saya ingat nak baca juga. Bila tengok senarai buku orang lain dan buku-buku yang ada dalam Goodreads tu saya rasa macam rugi je saya tak didedahkan dengan buku-buku ni dari kecik. Mak ayah saya dulu tak suka sangat anak-anak dia membaca buku-buku bukan buku sekolah jadi kitaorang kurang pendedahan sangat. Nasib baik la saya dan adik-beradik agak giler membaca, suka sangat kalau pergi perpustakaan, pinjam buku kat sana je la. 

Jom cari buku menarik kat sini (^_^)
Tahun depan saya nak buat azam nak baca sekurang-kurangnya satu buku seminggu dan harapnya saya boleh baca lebih dari 50 buku setahun. Bunyi macam sikit kan tapi bila banyak komitmen satu buku pun susah nak baca tau. Doakan saya dapat penuhi azam buku saya ek. 

p/s: Kalau korang ada buku menarik nak recommend kat saya amatlah dialu-alukan.

Tuesday, December 25, 2012

Les Misérables 2012 Movie

Assalamualaikum...

Salam hari cuti krismas untuk semua. Kali ni saya nak cerita pasal filem Les Misérables yang baru saja saya tonton petang tadi. Tiada kata yang dapat saya gambarkan, terkedu saya menonton cerita ni. Emm teresak-esak sebenarnya, cerita yang menyentuh perasaan buat saya menangis sepanjang cerita ni. Saya dah agak saya akan suka filem ni tapi tak sangka filem ni buat saya tertawan (cewahhh, sila nyanyi lagu Untuk Dia part Najwa Latiff - Kau buat aku tertawan). Walaupun selama 2 jam 40 minit, tak terasa masa berlalu. Berbaloi balik awal dari office hari ni. (Yup, saya kerja hari ni walaupun satu dunia sedang bercuti).


Les Misérables THEATRICAL TRAILER (2012)

Kalau korang suka cerita tentang sejarah, philosophy dan muzikal pergi la menonton cerita ni. Tapi kalau korang tak suka muzikal sila la jangan menonton filem ni ek sebab lebih 90% dari babak cerita ni semua menyanyi je, ada sikit sangat dialog biasa dalam filem ni. Saya tak jamin korang akan suka sebab semua orang ada kegemaran masing-masing, tak semestinya apa yang saya suka korang kan suka jugak kan. Saya menulis entri ni untuk promo movie ni sebab saya harap korang semua pergi la menonton cerita yang awesome nih.

p/s: Hujung minggu ni kitaorang bercadang nak pergi menonton lagi cerita ni, sape nak ikut angkat tangan! (^_^)

p/s2:  I'm smitten with Gavroche, that kid is adorable and his part break my heart....

Friday, December 21, 2012

Tuju Lagu : Don't Forget Allah oleh Farid Sanullah

Assalamualaikum...

Salam hari Jumaat, salam hari yang baik-baik. Entri hari ni saya nak kongsi lagu je, selalu dengar lagu ni kat Suria FM dan sangat suka dengan lagu ni. Sempena hari jumaat ni (motif tak berapa nak betul) saya nak tuju lagu (buat suara Yus Jambu) untuk korang semua. Suara adik ni dan sebutan bahasa inggeris dia sangat sedap kan, orang duk negara omputih lama mesti la cakap inggeris macam bahasa mak (ibunda) dia je. Macam mana saya tau dia duk negara omputih (FYI : Australia), saya kat baca komen bawah video dia, huhu.


Farid Sanullah - Don't Forget Allah (OFFICIAL MUSIC VIDEO)

Kat bawah ni pulak lirik lagu ni. Walaupun dah ada lirik dalam muzik video tu tapi kan lambat sikit keluar sari kata dia jadi kalau korang rasa nak karaoke sekali dengan adik Farid ni sila la guna lirik kat bawah ni ek. Seronok jugak karaoke lagu nasyid, sambil berhibur boleh menghayati lirik dan mengingati Allah (InsyaAllah). Tapi biasanya kalo saya, nyanyi je yang lebih bahagian menghayati tu tak berapa nak ada. Apa pun harap korang terhibur dengar lagu ni, serius sedap lagu dia.

Don't Forget Allah
Munsyid: Farid Sanullah


You're down and out
You just can't cope
You wanna shout
You lost all hope

On your knees
Begging please
You turn and pray
To find your way

Hey you make Do'a
Allah's there
Whoever you are
'Cos he cares

Chorus:
Then you forget, to say thank you Allah
You forget, to say Insha Allah
You forget, to say Subhan Allah
Raise your hands Alhamdulillah!

Lets flashback
Lets backtrack
To a time
Like yours and mind
The story of the three
Who longed to be
To be free
Of their misery

Hey to the one poor
He opened the doors
Gave him plenty
Of his bounty

*Chorus

Can't you see
His promise to you
Can't you see
His promise is true
Hold on to the rope of Allah
Don't lose hope in Allah

If you remember Allah
In prosperity
He'll not forsake you
In adversity

Be mindful of Allah
He'll guide you
To all that is good

*Chorus

You're down and out
You just can't cope
You wanna shout
You lost all hope

On your knees
Begging please
You turn and pray
To find your way..
p/s: Teringin nak menyanyi kat office tapi segan sebab kalo bunyi suara semua orang dengar jadi duk goyang-goyang kepala je la kat depan computer

Monday, December 17, 2012

Oh..Sahabat

Assalamualaikum...

Salam sejahtera semua. Wahh, entri baru selang sehari ni apa la mimpi Oda ek. Hari ini saya terasa nostalgia sikit, masa buat kerja kat office tadi dengar lagu 'Bingkisan Rindu' oleh Far East buat saya terkenang sahabat lama dan kenangan-kenangan bersama mereka. Tersenyum sorang-sorang saya kat office hari ni teringatkan kamu semua.

Bingkisan Rindu oleh Far East

Rindunya saya dengan semua sahabat lama saya dari zaman persekolahan, matrikulasi, universiti dan juga sahabat dari alam pekerjaan yang dah bertukar kerja. Saya ada ramai sahabat yang bersama saya dalam beberapa fasa kehidupan saya. Sebenarnya saya nak senaraikan semua nama sahabat saya tapi saya takut nanti ada nama yang terlupa (alasan tak berapa kukuh).

Syukur Alhamdulillah, saya dijodohkan bertemu dengan sahabat-sahabat yang sangat baik. Sahabat yang mewarnai dunia saya dan mengenalkan saya betapa indahnya jalinan ukhuwah.  Jika diberi peluang kembali ke zaman lalu saya masih mahu menjadi sahabat kamu semua lagi (cewahhh, jiwang lak bunyi dia ek).

Indah "PELANGI" kerana "WARNA".
Indah "TAMAN" kerana "BUNGA".
Indah "HATI" kerana "AKHLAK".
Indah "HIDUP" kerana "KEJUJURAN.
Indah "DUNIA" kerana "UKHUWWAH" antara kita.

Semenjak memasuki alam perkerjaan ni makin susah nak berjumpa dengan kawan-kawan lama. Semua ada komitmen masing-masing, lagi-lagi yang dah kahwin lagi banyak komitmen. Saya ni pulak jenis yang agak susah untuk menghantar sms atau menelefon kawan-kawan bertanya khabar lagilah susah nak jumpa semua orang. Maaf jika ada yang berkecil hati. Tapi kalau ada jemputan, InsyaAllah saya akan cuba memenuhi jadi jangan la serik menjemput saya ek.

Ukhuwah Fillah (^_^)
Kata Imam Al-Ghazali, Ukhwah itu bukan letaknya pada manisnya ucapan dibibir atau pada indahnya pertemuan, tetapi dalam ingatan seseorang kepada temannya dalam doanya. Buat semua sahabat saya, walau di mana saja kamu berada, kamu sentiasa dalam ingatan, doa dan hati saya. Kalau ada yang membaca blog saya, lagu kat atas ni ditujukan khas untuk kamu semua.
"Perjalanan kita masih jauh, Jalanan berliku akan kita tempuh, Imbaslah kenangan semalam jadi azimat, Penguat semangat menempuh masa hadapan, Harapan ku kau kan bahagia selalu" 
- Bingkisan Rindu : Far East-
p/s: Ohh..Sahabat, Oda rindu sama kamu (^_^)

Sunday, December 16, 2012

Optimis Mengadapi Kehidupan

Assalamualaikum...

Salam rindu untuk kamu semua, saya yang agak sunyi menyepi semenjak dua menjak ni kan. Sunyi sebab buat-buat sibuk je, kemalasan yang amat nak menulis blog. Banyak sangat benda nak cerita dalam kepala ni tu yang jadi tak tertulis entri baru tu. Macam biasa buat ayat konon macam best je setiap kali mula entri kan. Ni pun sebenarnya tiba-tiba je terasa nak menulis blog pagi-pagi buta ni, orang lain buat Qiamullai solat tahajud waktu-waktu macam ni tapi Oda duk memandang skrin laptop, hampeh je.

Semoga perjalanan kita tidak sia-sia (^_^) InsyaAllah

Sebenarnya baru je lepas berbual dengan sahabat baik saya Cik Nuha dan Cik Suhaina, agak lama tak berjumpa jadi banyak la perkara nak diupdates. Macam biasa bila orang perempuan bercakap macam-macam cerita la keluar, cerita tentang kehidupan pun ada jugak. Huhu bunyi macam serius je kan, tak ada la sangat pun rasanya kita selalu jugak bercakap pasal hidup ni hari-hari cuma sedar dengan tak sedar je.

Bila bercakap tentang hidup ni rasa macam nak kembali ke zaman kanak-kanak je. Nak kembali kepada kehidupan yang tak perlu memikirkan banyak perkara, kanak-kanak cuma fikir perkara yang sekarang je, masa depan dan masa lampau memang tak pernah difikirkan. Budak sangat optimis dengan kehidupan, sentiasa berfikir yang baik-baik je.Seronoknya kalau kita boleh jadi macam Peter Pan yang sentiasa menjadi kanak-kanak. Kita boleh belajar dari mereka ni, kadang-kadang kita fikir kita tak boleh buat sesetengah perkara tapi sebenarnya kita boleh kalau kita fikir kita boleh, InsyaAllah.

Whether you Think you CAN or Think you CAN'T, You are Right - Henry Ford
Haha dah mengarut la pulak ek. Berfalsafah di pagi-pagi Ahad ni pulak, nak mempositifkan diri kena lah sentiasa beringat kan. Nak menjadi lebih positif lepas ni dan semoga hidup saya akan lebih bermakna. Ada banyak perkara yang saya takut nak buat sebab takut akan gagal ataupun di tolak selama ni. Lepas ni jom kita jadi lebih positif dan yakin dengan diri sendiri. Minna GANBATTE!!

Alamak saya dah kepeningan ni, tadi sebelum mula menulis entri ni saya makan ubat batuk. Cepat betul kesan ubat ni, dua tiga malam sebelum ni saya tidur awal sangat lepas makan ubat. Saya batuk agak teruk dan lama, bila jumpa doktor katanya terkena 'Bronchitis'. Mula tu ingat penyakit serius tapi sebenarnya biasa je, itu la akibatnya kalau dah sebulan sakit baru nak pergi klinik. Eh dah menyimpang pulak, ok la harus berhenti sebelum menulis perkara yang bukan-bukan nanti.

p/s : Tahun baru bakal tiba dan umur akan meningkat, cuba mempositifkan diri yang bertambah umur jadi pengalaman hidup pun akan bertambah dan kita akan jadi lebih matang. Persoalannya makin matang ke? Huhu fikir la sendiri ek.

Saturday, November 24, 2012

Ujian di bulan Oktober

Assalamualaikum...

Apa khabar sahabat yang membaca blog saya, semoga kamu semua sentiasa ceria hendaknya. Huhu, permulaan entri macam tulis surat kat kawan lama je kan. Bulan Oktober dan November tahun ini adalah antara bulan yang paling memenatkan badan untuk saya tahun ni. Ada peristiwa berlaku di bulan oktober lepas, baru sekarang ni saya rasa rajin nak menulis pasal tu.

Ceritanya bermula ketika saya sedang memandu pulang dari tempat kerja, hari tu saya malas sikit nak keluar awal jadi saya keluar lambat sikit dalam pukul 9 malam. Sedang memandu di MRR2, lagi sikit je nak sampai rumah saya tiba-tiba dilanggar dari belakang. Kejadian tu sekelip mata je, tiba-tiba je kereta saya berpusing kemudian masuk ke laluan kiri jalan dan akhirnya tersadai kat tengah-tengah pembahagi jalan. Saya tak nampak pun kereta yang langgar saya tu dan orang tu pun tak berhenti. Siapa sangka saya akan terlibat dengan kes langgar lari, marah sungguh saya bila memikirkan pasal kemalangan ni. Saya sentiasa mengingatkan orang lain dan diri sendiri supaya menjadi pemandu berhemah, jarang sungguh saya melanggar peraturan trafik tapi disebabkan manusia yang hampeh tu saya menerima pengalaman yang tak berapa seronok untuk dikenang ketika memandu.

Allah know what best for you
Alhamdulillah saya tidak mengalami apa-apa kecederaan kecuali terkejut sahaja. Kereta saya agak teruk sebab terangkat ke atas pembahagi jalan. Pening jugak kepala saya memikirkan macam mana nak pergi kerja tak ada kereta ni kan, ye la saya kan kerja agak jauh di ceruk Cyberjaya tu dan rumah di Kuala Lumpu. Pengangkutan awam di Cyberjaya tidak semudah di Kuala Lumpur. Dari rumah saya ke pejabat saya terpaksa menaiki LRT (dua kali sebab kena tukar kat Chan Sow Lin), ERL dan Bas Rapid KL untuk sampai ke tempat kerja. Balik pun melalui kitaran yang sama, sudah biasa memandu menjadikan saya sangat lesu dan penat setiap hari. Saya kagum dengan mereka-mereka yang dah bertahun-tahun menaiki pengangkutan awam, respek la kat korang. Alhamdulillah saya anggap semua ni ujian Allah untuk saya merasai sedikit kesusahan supaya sentiasa ingat padaNya.

Satu perkara yang saya suka degan perjalanan yang panjang ke pejabat saya lebih banyak membaca, sejak saya mula naik bas ni saya dah habiskan dalam 5 buah buku. Keseronokkan membaca buku yang saya rindui sudah kembali, saya jadi kurang sabar untuk mencari bahan bacaan baru. Cakap pasal buku, bulan depan Big Bad Wolf akan kembali membuat pesta jualan besar-besaran di MICC (Mines Convention Centre), pesta tu mula 7 atau 8 haribulan november rasanya, saya agak kurang pasti. Dengarnya memang murah Big Bad Wolf ni, tak sabar pulak saya nak pergi. Saya ingat nak buat list buku untuk dibeli sebab tak nak main beli buku sebab murah je nanti.

Jom kita baca buku (^_^)

Bulan ni pulak saya banyak berjalan-jalan ke tempat-tempat yang menambah ilmu pengetahuan sebab bawak anak sepupu saya jalan-jalan. Kami ke PetroSains, Planetarium dan Pusat Sains Negara, seronok jugak la pergi tempat-tempat macam ni banyak aktiviti yang menyeronokkan. Kalau korang rasa bosan buat benda yang sama pergi la jalan-jalan kat tempat macam ni, orang dewasa pun boleh menikmati aktiviti kat tempat-tempat ni. Nak tahu lebih lanjut sila la ke website diaorang ek. Melencong dari tajuk la pulak ek, hehe jom la kita tutup entri ni.

p/s: Pagi ni saya ke Popular WangsaWalk yang best dan berjaya membeli dua buku yang saya cari dari minggu lepas lagi, ohsemmmm.

Tuesday, November 6, 2012

Konvokesyen

Assalamualaikum...

Entri yang dah lama saya nak tulis tapi tak berkesempatan. Bulan lepas pada 13 October 2012 saya akhirnya menerima ijazah sarjana saya. Penat lelah selama dua tahun tapi pengakhirannya cuma 2 minit je di atas pentas, huhu. Tiada apa yang istimewa sangat saya rasa konvo kali ni sebab nama pun universiti yang sama kan jadi jubah konvo pun lebih kurang sama dengan masa 'degree' dulu nak ambil gambar pun tak berapa teruja sangat.

Tahniah Cik Oda!
Saya sangat gembira pada minggu konvokesyen saya, maklumlah dah tunggu lama untuk berdiri atas pentas tu je kan. Sesi kami adalah yang pertama, sesi pertama adalah untuk pelajar pasca-siswazah (postgraduate) sahaja, maknanya semua pelajar PHD dan Sarjana menerina sijil pada sesi pertama. Kali ni UTM buat sedikit perubahan dengan menambah bilangan graduan pada setiap sesi, jika biasa satu sesi dalam 500 graduan tapi kali ni jumlah dia 1000 graduan dua kali ganda dari biasa. 

Pendaftaran mula dari pukul 6.45 pagi dan kami beratur untuk susunan masuk ke dewan tersangatlah panjang, sampai ke tingkat tiga bangunan canselleri tu. Batch saya antara yang hujung jadi kami la yang duk kat tingkat tiga tu, nombor giliran saya adalah 982 dari 1000+ graduan. Penat menunggu nak masuk dewan je. Sepatutnya kami semua menerima sijil dari Tuanku Canselor Raja Zarith Sofea tapi pada pertengahan sesi Tuanku penat jadi ditukar kepada Pro Canselor. Disebabkan batch saya antara yang terakhir dalam senanrai maka kami tak sempat menerima sijil dari Tuanku Canselor. Agak keciwa sebab dah praktis nak sebut 'menjunjung kasih tuanku' sejak hari rehearsal lagi, huhu. Tuanku canselor cuma hadir sesi pertama je, yang lain akan dijalankan oleh Pro Canselor dan Naib Canselor, jadi yang lain sebut terima kasih Dato'/Tan Sri.

Oh Happy Day (^_^)
Dulu masa kali pertama konvo ijazah saya semangat ambil gambar dan siap tempah gambar studio lagi tapi kali ni tak buat la semua tu sebab jubahnya sama je. Yang lain adalah satu line di mortar dan tangan jubah, untuk ijazah tak ada line tu, kalau PHD line tu ada dua. Tak ada beza sangat jubah dia, kalau tengok jubah universiti lain jubah ijazah, sarjana dan PHD semua ada perbezaan yang ketara tapi UTM memang tak nampak sangat bezanya. Upacara menerima sijil pun lebih kurang sama je untuk graduan PHD, kan ramai satu sesi jadi pengacara majlis sebut nama laju kalah keretapi. Perasaan tengok graduan PHD sama je dengan tengok graduan ijazah yang bezanya diaorang pakai topi beret tu, banyak lak komen dia ek.

Untuk majlis konvokesyen kali ni kami sekeluarga mengambil peluang untuk bercuti sekali di Johor dan Melaka. Habis je majlis pagi tu, ambil gambar kejap lepas tu terus bergerak ke Melaka. Percutian di Melaka sangatlah seronok, berjalan-jalan dengan ma dan abah memang seronok sebab diaorang adalah pelancong yang aktif, hehe maknanya banyak la berjalan. Nanti saya tulis entri tentang cuti di Melaka, huhu.

p/s: Sebenarnya niat dihati nak tulis entri yang pendek je tapi terpanjang la pulak...

Friday, November 2, 2012

Rindu

Assalamualaikum...

Salam rindu dari Oda untuk semua. Saya sangat rindu untuk menulis blog sebenarnya, pelbagai peristiwa berlaku dalam hidup saya dalam bulan october lepas, suka dan duka semua ada. InsyaAllah kalau berkesempatan saya akan menulis tentang peristiwa october saya. 

Saya rindu sama kamu (^_^)
Badan saya sangat penat sebenarnya kerana sekarang hari-hari saya menaiki pengangkutan awam ke tempat kerja. Bayangkan rumah saya di Kuala Lumpur dan pejabat di Cyberjaya, menapak jugaklah untuk sampai. Minggu ni baru empat hari saya kerja (saya masih cuti raya isnin lepas) badan dah sakit-sakit dan lenguh-lenguh. Perjalanan lebih seronok berbanding memandu tapi penatnya dua kali ganda rasanya. Belum pun hilang penat ke pejabat, malam ini saya akan berjalan lagi, haihh.

Malam ni saya akan bergerak ke Pulau Pinang, percutian yang tidaklah dirancang sangat sebab saya dan Cik Rozila ke sana menemani Norlina yang menghadiri seminar di Wawasan Open Universiti Pulau Pinang. Dia ke seminar dan kami berdua ronda-ronda Georgetown tu. Pertama kali memandu ke sana, saya pernah ke Penang sekali je itupun sekejap sahaja dan Rozila tak pernah ke sana jadi kami sedikit cuak malam ni. Semoga perjalanan kami selamat, InsyaAllah.

p/s: Rasa macam nak demam la pulak...

Sunday, October 7, 2012

Hujung Minggu

Assalamualaikum..

Salam berhujung minggu kawan-kawan. Hujung minggu kali ini untuk saya adalah sangat menyeronokkan sebab saya tiada aktiviti sangat, cuma bersantai-santai dah menghabiskan masa bersama teman-teman baik saya. Sekali sekala saya perlu rehat macam ni, tak buat apa-apa pun cuma manjakan diri je sepanjang hari. 

Malam jumaat lepas keluar dengan sahabat kesayangan Cik Suhaina dan Cik Nuha. Kami dah agak lama tak keluar bersama, makan-makan sambil lepak di kedai mamak (owwhh..orang KL sungguh kami ni ek). Dapat kejutan cupcake yang sangat comel sempena hari lahir yang lepas, sweet je kan (^_^). Terima kasih untuk cupcakes yang sangat manis itu. 

Kami dan cupcakes (^_^)

Semalam pulak bersama Rozila dan Suhaina berkaraoke, hehe. Tak tahu nak buat apa semalam, tu yang ajak budak-budak ni karaoke tu. Nak tengok wayang tak ada cerita menarik sangat dan nak jalan-jalan kat KL ni sangat memenatkan. Tu yang pergi karaoke je tu, pusat karaoke tu baru je bukak dekat shopping mall dekat dengan rumah kitaorang, tak sampai 5 minit memandu dah sampai. Dah lama tak pergi melepaskan suara dan berangan ala-ala penyanyi. Sampai tak ada suara la menyanyi dengan Rozila dan Suhaina semalam.

Hari ni teman Rozila pergi office dia sebab dia ada keje. Saya tak buat apa kecuali menonton drama aje hari ni, bahagia sungguh hidup, hehe. Kalau hari-hari macam ni kan seronok. Minggu seterusnya saya sibuk memanjang, ada je aktiviti nak dibuat. Minggu depan InsyaAllah akan ke Skudai untuk konvo, tak sabar pulak sebenarnya. Balik dari Johor kami singgah Melaka sebab mak saya nak sangat jalan-jalan kat Melaka. Minggu selepas tu pulak ada annual dinner office, ingatkan tak nak pergi tapi ramai ajak jadi pergi jugak la. Minggu yang kemudian raya haji pulak, kami akan balik ke Kelantan lagi (yeayyy). 

Penuh aktiviti saya bulan ni, tu yang saya seronok sangat bersantai-santai minggu ni. Syukur Alhamdulillah dengan kelapangan ni. Saya harapkan hujung minggu korang semua pun seronok jugak ek.

p/s: Seronok duk kat office Rozila ni sebab internet dia laju giler, tengok drama online laju je, huhu.

Sunday, September 30, 2012

September

Assalamualaikum...

Salam lama tak bersua semua. Ehem ehem, tersekat-sekat nak menulis, maklum la dah sebulan lebih tak menulis. Saya bukan sangat sibuk atau tak ada masa tapi entahlah, kalau penulis boleh la cakap terkena 'writer's block' tapi saya bukan penulis kan jadi abaikan je la apa yang saya tulis ni (merapu la pulak). 

Rindu sama kamu semua (@_@)

Saya tak ada cerita menarik nak bercerita sebenarnya, saya lebih suka buat entri yang ada topik tapi tak ada idea la. Nak cerita pasal 'Belanjawan 2013' saya tak ada la teruja sangat sebab tak banyak pun kelebihan yang saya dapat dan saya tak nampak relevan dalam sesetengah peruntukan yang dibentangkan tu. Paling tak tahan tu yang bahagian 'Rebat RM200 untuk pembelian telefon pintar bagi belia berpendapatan RM3,000 ke bawah'. Peruntukan ni diletakkan di bawah pembagunan komuniti, apa kena mengena belia kita memiliki telefon pintar dengan pembangunan komuniti pun saya tak tahu la, sampai RM300 juta tu yang tak tahan tu. Haihh, tulis pasal benda ni buat saya emosi je.

Bulan lepas saya bercuti ke Pulau Redang, percutian yang dah lama saya nak buat tapi tak berkesempatan. Alhamdulillah percutian ni berjalan lancar je, Redang adalah sangat cantik (Subahanallah). Pertama kali saya ber-snorkeling menikmati keindahan lautan, ikan dan batu karang, cantik sungguh ciptaan tuhan kan. Walaupun cuaca pulau yang panas dan kami kehitaman tapi semuanya berbaloi dengan keindahan sekeliling. Tapi dalam cantiknya Redang tu ada cacatnya jugak, kebanyakkan orang kat sana tak agak-agak, tak kira la yang islam atau yang bukan islam tu macam lebih kurang je. Jadi bila kita tengok dari segi ni Pulau Redang tu cacat dengan perkara yang tidak sepatutnya, sedih tengok orang kita berkelakuan seperti orang bukan islam ni.

Cuti-cuti di Redang dan jalan-jalan di KLIA, huhu.

Minggu lepas kami sekeluarga dan kawan-kawan menghantar Along ke KLIA, seperti yang saya cerita pada entri sebelum ni Along akan ke Jepun selama setahun setengah. Sayu tengok ibu saya menangis berpisah dengan Along, dia tak biasa anak-anak dia pergi jauh sangat ni. Alhamdulillah Along dah selamat sampai di Jepun dua tiga hari lepas. Nampak gayanya dah boleh sesuaikan diri dengan tempat orang, nasib baik kawan Along tinggal agak dekat dengan Along kat sana jadi boleh la tolong tengok-tengokan Along. Harapnya Along ok je la kat sana ek, doa kami sentiasa bersama Along (^_^) InsyaAllah.

Bulan depan pulak saya akhirnya sampai juga hari konvokesyen saya, Alhamdulillah. Masa dapat tahu tarikh konvo tu saya dah teruja tak ingat dunia dah, hehe. Sampai juga masa yang di nanti, InsyaAllah bulan depan saya akan ke UTM Skudai untuk upacara konvokesyen tu. Kalau korang ada di sana jom la kita jumpa, kalau nak kasi bunga tu sangat dialu-alukan. Saya konvo pada 13 oktober 2012, sesi pagi. Doakan semuanya akan berjalan lancar ok. 

 Kamera baru Oda *saya sangat teruja (>_<)

Disebabkan Along dah ke Jepun maka kami semua tak ada kamera la sebab selalunya guna kamera Along je. Kebetulan pulak konvo bulan depan jadi saya buat keputusan nak beli kamera baru. Separuh hari berjalan di Low Yat Plaza semalam cari kamera akhirnya saya beli jugak kamre Nikon 1 J1 warna merah yang comel itu (sila lihat gambar di atas), huhu. Tak sabar pulak nak ambil gambar ni, mula-mula tu saya ingat nak beli DSLR tapi bila fikir saya ni bukan suka sangat fotografi jadi beli yang biasa-biasa je la, janji gambar cantik. Emm panjang bejela dah entri saya ni, harus berhenti ni. Harap-harap saya rajin sedikit menulis entri baru selepas ni ek.

p/s: Lupa pulak, terima kasih kepada semua yang mengucapkan dan meraikan hari lahir saya dan Cik Rozila pada 11 haribulan yang lepas. Sayang korang semua (^_^).

Sunday, August 26, 2012

Cerita Raya 2012

Assalamualaikum...

Salam 8 Syawal untuk semua. Walaupun agak terlambat, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk semua. Taqabbalallahu minna wa minkum, semoga Allah menerima amalan kita semua (^_^). Kalau ada salah dan silap saya pohon maaf yek. Saya bercuti selama 10 hari, tahun ni cuti raya saya sangat menyeronokkan dengan macam-macam kisah.

Cerita 1: Rakan Cop

Kenapa saya nak bercerita tentang Rakan Cop? Hehe, mesti ramai yang dah tahu Rakan Cop ada buat program rondaan sempena balik kampung untuk perayaan kan. Setiap tahun kami akan menghantar sms ke Rakan Cop untuk menyampaikan maklumat balik kampung tapi tahun ni Rakan Cop sangat efisyen. Kami pulang ke kampung dengan hati yang senang. Kat bawah ni saya letak gambar cerita tentang program balik kampung rakan cop.

Proses pemberitahuan balik kampung (^_^)

Apabila korang hantar sms maklumat balik kampung korang, rakan cop akan hantar maklumat ke balai polis yang berhampiran dengan rumah korang. Diaorang siap akan telefon korang kalau ada apa-apa maklumat yang kurang lengkap. Rondaan akan dilakukan secara berkala ke rumah korang dan kalau diaorang menemui apa-apa yang mencurigakan diaorang akan telefon korang untuk bagitau. Borang rondaan akan diletakkan dalam peti surat korang sebagai bukti. Memang banyak la borang rondaan tu kitaorang dapat. Terima kasih PDRM dan Rakan Cop!

........................................................................................................................................

Cerita 2: Syawal 1433H

Pada 1 Syawal tahun ni, kami sekeluarga tak duduk di rumah seperti tahun-tahun lepas, banyak keluar menziarahi sanak saudara. Biasanya hari raya pertama kami di rumah je lepas ke kubur di pagi raya tapi tahun ni Along nak beraya kat kampung Abah jadi sepanjang hari raya pertama tu berjalan je.

Aidilfitri 2012 (^_^)

Raya tahun ni juga banyak majlis di rumah, mak ayah saya dan makcik saya buat kenduri kesyukuran. Mak ayah saya buat majlis kesyukuran untuk Along dan Abe, Along dapat tawaran kursus ke Jepun selama setahun setengah dan Abe sebab pembedahan tangan dia ok. Adik saya tu tangan patah dan kena dimasukkan besi untuk sokong tangan dia. Makcik saya pulak sebab adik sepupu saya dapat tawaran ke universiti. Tahun ni kami agak sibuk dengan kenduri, ada lagi jemputan kenduri dari sanak saudara lain juga. Agak kepenatan saya sepanjang cuti ni tapi dalam penat-penat tu boleh lagi pegi jalan-jalan ke Wakaf Che Yeh sampai dua kali, hehe.

........................................................................................................................................

Cerita 3: Along akan ke Jepun

Seperti yang saya dah cakap dalam cerita 2, Along akan berkursus di Jepun selama setahun setengah. InsyaAllah hujung bulan depan Along akan ke sana. Dia dapat tawaran 'Teacher Training Program' tajaan kerajaan Jepun dengan kerjasama Kementerian Pelajaran. Walaupun namanya kursus tapi lama la jugak setahun setengah tu, cuak jugak dia nak ke negara yang tak bercakap bahasa Inggeris ni. Bagus jugak la kan, boleh la belajar bahasa baru.

Good Luck Along!

Along yang nak ke Jepun, kitaorang pulak yang excited terlebih, huhu. Siap dah boleh pelan nak jalan-jalan ke Jepun tahun depan, hehe InsyaAllah. Ma agak sedih sebab Along nak pegi lama, entah balik ke tak raya tahun depan pun tak tahu lagi. Biasa la, tak pernah ada lagi anak dia pergi jauh yang susah nak balik kan. Semoga semuanya dipermudahkan buat Along, nak duduk sorang-sorang negara orang yang Islam adalah minoriti ni agak susah juga tapi InsyaAllah Along akan ok. Along, ganbatte kudasai!

........................................................................................................................................

Cerita 4: Jodoh

Waa, tajuk cerita tak tahan kan. Macam biasa la kan, orang yang umur macam saya ni (muda lagi ek) bila balik kampung semua orang akan tanya soalan cepu emas 'bila Angah nak kawin'. Emm saya sebenarnya tak kesah pun kalau orang tanya, biasanya yang tanya ni mak saya dan makcik-makcik saya. Diaorang tanya tu sebab diaorang ambil berat jadi biasanya saya layankan je mak dan makcik-makcik saya ni. Walaupun ada soalan cepu emas tapi keluarga saya tak adalah membebankan saya sangat untuk cari jodoh ni, tak ada paksa-paksa suruh cari jodoh ni.


Ramai orang bising bila orang tua tanya soalan ni, kadang-kadang diaorang tanya sebab nak berbual dengan kita je, nak cari topik berbual. Jangan la marah atau kecil hati bila orang tua tanya soalan pasal jodoh, kadang-kadang kita pun tanya soalan yang sama kat orang lain jugak. Saya tak risau sangat pasal jodoh sebab semua ni kerja tuhan. Semua orang ada jodoh masing-masing, InsyaAllah kalau tak bertemu di dunia akan jumpa di akhirat nanti. Korang semua doakanlah semoga saya jumpa jodoh ek, boleh belanja korang makan nasi minyak nanti, (-_-) huhu malu pulak cerita pasal ni.

........................................................................................................................................

Haihh, panjang lebar saya bercerita pulak kan. Biasa la dah berapa lama tak menulis, bila dah mula macam tak nak berhenti je. Ada lagi nak cerita tapi saya dah malas nak menaip dan susun ayat. Tahun ni saya balik kampung terus dari Kuala Lumpur ke Kelantan tapi tak bising pasal jalan yang jauh dan jammed kan. Saya rasa mungkin sebab dua tiga tahun ni dah selalu sangat memandu ke Kelantan jadi dah terbiasa, perjalanan tahun ni tak memenatkan seperti sebelum-sebelum ni. Inilah semua cerita raya saya tahun ni, harapnya raya korang pun seronok juga la ek.

p/s: Kena kerja hari ni, macam biasa la mood kerja tu slow sikit datang. Selamat mengharungi Monday Blues (@_@) untuk semua yang mula kerja hari ni.

Friday, July 27, 2012

Cukuplah Allah Sebagai Penolong

Assalamualaikum...

Salam hari jumaat, selamat hari yang baik-baik. Saya tak ada apa-apa yang nak diceritakan dalam entri kali ni, sempena hari Jumaat penghulu segala hari ni saya nak kongsi satu lagu nasyid yang best. Dengar dan hayatilah lirik lagu dia ek, saya sangat suka lagu ni.



Hasbunallah by Yoga Al’Ghazali ft Ajeng
Hasbunallah

Hasbunallah wani’mal waakil
Ni’mal maula wani’man nasir
Hasbunallah wani’mal waakil
Ni’mal maula wani’man nasir

Ku cuba renungi semua
Detik waktu yang telah berlalu
Menyiksakan pedih dihati
Mengingat keangkuhan diri

Hasbunallah wani’mal waakil
Ni’mal maula wani’man nasir
Hasbunallah wani’mal waakil
Ni’mal maula wani’man nasir

Ku cuba sandarkan jiwa
Hanya pada Allah semata
Hingga rasa beban ku sinar
Sepenuh hati serahkan padaNya

Hasbunallah wani’mal waakil
Ni’mal maula wani’man nasir
Hasbunallah wani’mal waakil
Ni’mal maula wani’man nasir

Cukuplah Allah sebagai Penolong
Dan sebaik-baik Pelindung

Hasbunallah wani’mal waakil
Ni’mal maula wani’man nasir
Hasbunallah wani’mal waakil
Ni’mal maula wani’man nasir
Lagu ni saya dengar dari IKIM, nyanyian penyanyi dari Indonesia. Saya paling suka pada ayat 'Cukuplah Allah sebagai Penolong dan sebaik-baik Pelindung'. Kadang-kadang kita lupa yang Allah sentiasa di sisi kita, tak pernah lupakan kita jadi mintalah pertolongan dariNya untuk apa sahaja. Semoga kamu semua mendapat keberkatan di bulan penuh syafaat ini, InsyaAllah.

p/s: Hari ni hari pembukaan Olimpik jugak, Oda doakan pasukan Olimpik kita mendapat kejayaan, InsyaAllah (^_^)

Friday, July 20, 2012

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan

Assalamualaikum...

Salam Marhaban Ya Ramadhan, selamat menyambut bulan Ramadhan untuk semua. Alhamdulillah syukur kita sempat menyambut bulan kemuliaan sekali lagi, semoga kita berkesempatan menikmati dan mengimarahkannya sehingga ke akhir Ramadhan, InsyaAllah. Memikirkan tentang bulan puasa pun dah buat saya rasa seronok, ada pelbagai perkara nak buat kan. Setahun sekali je kita jumpa bulan yang lebih baik dari seribu bulan ni, buat apa amal kebaikan semua berlipat ganda. Semoga kita semua istiqamah dengan azam kita ek.

Ramadhan sudah tiba.

Sepanjang hari ni saya banyak dengar ucapan Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan dan ucapan selamat berpuasa daripada rakan-rakan saya, dengar pulak lagu Rabbani Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan buat saya senyum sepanjang hari. Lagu yang sesuai didengar di awal ramadhan ni, lirik lagu dia pun bagus, saya paling suka lirik "Ia hadir bagai air bah, membasuhi daki dunia." Memang bulan ni bulan yang paling baik untuk membersihkan hati kita, tak ada syaitan yang akan ganggu kita cuma yang ada nafsu kita je (itu pun susah nak lawan jugak). Kalau nak dengar sila la klik kat bawah (^_^).


Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan - Rabbani

Entri saya kali ni saya cuma nak ucap selamat menyambut ramadhan kepada semua, semoga ramadhan ini membawa seribu keberkatan untuk kita. Satu lagi, saya jugak nak minta maaf kalau ada salah silap, kalau ada tersakitkan hati korang atau terkasar bahasa. Akhir kata Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan.

p/s: Esok nak balik ke Kemaman untuk sambut puasa bersama ma dan abah tersayang, doakan perjalanan kami selamat ek.

Wednesday, July 11, 2012

Ulasan Buku : Korban Kasih

Assalamualaikum...

Saya menulis hari ni sebab saya nak bercerita tentang novel kegemaran Cik Rozila dan saya, Korban Kasih karya Fatimah Saidin. Novel yang sangat memberi kesan kepada saya, berulang kali baca pun saya boleh menangis tanpa henti (serius, menangis macam saya pulak watak utama dia). Jalan cerita yang sangat menarik, dengan olahan ayat yang tak terlampau berat dan tak terlampau ringan, penceritaan melalui pandangan satu watak dari kecil hingga dewasa dan paling saya suka kisah Jalil yang sangat baik dan tabah itu.

Muka depan Novel Korban Kasih

Sinopsis:
Sebuah kisah kekeluargaan yang dirakamkan melalui pandangan Fatimah yang melihat perselisihan dan pilih kasih dalam keluarganya. Dia tidak mengerti mengapa ibunya membenci Abang Jalil sehingga abangnya itu tersingkir setelah kematian ayahnya. Dia juga melihat kejayaan kak long dan abang ngahnya belajar di sekolah berasrama penuh. Semua pergolakan ini dilihat secara positif oleh penulis sehingga menemukan semula secara harmoni semua ahli keluarga ini yang kini sudah pun dewasa. Sebuah kisah yang sangat memikat serta sarat dengan nilai-nilai murni." (sumber : Goodreads)

Saya amat suka watak Jalil dalam novel ni, berharap dapat berjumpa orang seperti dia, sabar sungguh. Cemburu dengan watak Fatimah sebab ada abang macam Jalil, seronoknya kalau saya ada abang macam tu jugak. Masa mereka kecil, bila Fatimah tanya abangnya Jalil apakah cita-citanya, dia jawab "Cukuplah jika abang mendapat secebis kasih sayang emak". Banyak sangat kisah menyayat hati antara Jalil dan ibunya, buku ni membuat kita berfikir, adakah di luar sana ibu yang tak sayangkan anak.

Kisah hubungan kekeluargaan antara mereka adik-beradik sangat menarik, walaupun ibunya tak sayangkan Jalil tapi ayahnya dan semua adik-beradik terutamanya Fatimah dan Jamil sangat sayangkan Jalil kerana sifat dia yang baik hati tu. Oh lupa nak bagi tau, Jalil ada saudara kembar yang bernama Jamil, anak kesayangan ibu mereka jadi perbezaan layanan ibunya sangat ketara terhadap kedua anaknya ni walaupun mereka sebaya. Saya pun kembar jadi saya tahu kalau masa zaman budak-budak tak boleh kalau lebih-lebihkan seorang je, yang sorang lagi mesti tak puas hati.

Siapa sangka buku ni adalah karya pertama Fatimah Saidin, dia tulis buku ni masa umur dia 18 tahun tapi sayang tak ada buku lain yang saya jumpa karya Fatimah Saidin. Bawah ni saya letak puisi yang Kak Fatimah Saidin karang untuk novel ni.

Air dicincang

Tika padi kuning berisi,
jangka segalah sinar mentari,
siang ternanti belaian suci,
malam termimpi kasih bersemi.

seyogia dikau,
langkah terorak sedikit sumbang,
ibu berdendam pantas membungkam,
ego meningkah, sumpah seranah,
kalimat berbisa menghancur punah,
terasa langit tinggi rendah.

Abang,
saat engkau nekad melangkah,
menongkah arus melawan tak sudah,
hati hancur mengaduh resah,
tapak diayun kerana maruah,
dan...
kau sempat bersumpah,
tidak dijejak tanah tumpah darah,
hingga diri berpihak tuah,
membujur lalu melintang patah.

Pulanglah abang,
kini pasir telah berubah.

Ego emak telah berlalu,
daku menunggu di muka pintu,
Tuah di kandang menguak sayu,
pintu terbuka luas untukmu,
malah...
pintu hati ibu...
telah lama terbuka untukmu.
Saya lupa bila pertama kali baca buku ni, masa sekolah rendah rasanya tapi tak sempat baca habis sebab buku ni sepupu saya yang punya. Rozila yang baca buku ni dulu, masa dia cerita pasal novel ni pun saya dah nangis lagi la bila baca kan. Kemudian masa sekolah menengah jumpa buku ni kat Perpustakaan Awan Kemaman baru dapat habiskan. Beberapa tahun lepas, masa saya ke kedai buku kat Jalan TAR terjumpa buku ni jadi saya beli buat simpanan. Sejak dari saya beli dah beberapa kali saya mengulang baca buku ni. Kalau korang suka novel lama dan gaya penceritaan lama maka buku ini sangat sesuai untuk dibaca. Kalau korang nak beli buku ni cuba la jenguk laman Dewan Bahasa dan Pustaka, mungkin ada atau cari kat kedai buku lama. Kalau tak jumpa, nak pinjam buku saya pun boleh (^_<).

p/s: Sembap mata saya pergi kerja hari ni sebab baca buku ni semalam, hehe.

Thursday, July 5, 2012

Menikmati Kelapangan

Assalamualaikum...

Apa khabar semua, salam nisfu syaaban. Kejap je kan ramadhan datang lagi, tinggal 15 hari je untuk kita memasuki bulan ramadhan. Agak-agak dah sedia belum, yang belum habis ganti puasa tu sila la cepat-cepat ganti ek, hutang kena la bayar cepat kan.

Kali ni saya nak cerita pasal sambung belajar lagi. Huhu, bosan tak asyik dengar cerita pasal study je. Saya nak sambung belajar lagi ke? Oohh tidak dalam masa terdekat ni, saya masih nak merehatkan minda saya, tak puas lagi bercuti ni. Awal minggu hari tu dapat tawaran sambung PhD di UTM, emm UTM tawarkan semua pelajar sarjana yang baru habis untuk sambung PhD. Seronok pulak bila tengok surat tawaran tu, agak tergoda tapi saya masih tak mampu nak memberi komitmen sebesar itu. InsyaAllah setahun dua lagi baru saya akan fikir lagi nak sambung PhD ni.

Huhu, agak tergoda tengok surat tawaran (@_@)

Saya menulis blog ni sambil menonton Hum Sath Sath Hain jadi agak terganggu menulis, asyik berhenti je. Serius saya sangat suka cerita ni, filem yang memang akan buat saya menangis setiap kali tengok. Saya memang suka cerita hindustan (emm apa la cerita yang oda tak suka kan), kebanyakkan filem kegemaran saya cerita lama, filem hindustan yang baru tak best macam dulu sebab dah macam filem mat saleh je.

Saya sangat gembira sebulan dua ni, menikmati kelapangan dengan sepenuhnya. Alhamdulillah saya dah boleh memenuhi jemputan majlis kawan-kawan, minggu lepas tiga majlis dapat dihadiri. Terima kasih atas jemputan semua, seronok sebab boleh jumpa kawan lama dan berbual-bual. Dapat tengok anak Che Mah dan Ayob yang comel tapi tak boleh nak pegang sebab saya selsema, comel sehh anak Che Mah (dah jadi mak orang Che Mah ek, kita rasa macam tak percaya je, huhu). Minggu lepas juga buat pertama kali juga saya menghadiri majlis perkahwinan India, tersangat meriah majlis dia. Kawan sepejabat saya kawin, jadi ramai la budak-budak ofis saya yang datang. Sekali sekala jumpa di luar pejabat seronok jugak.

Tengok Sathesha pakai sari rasa macam dalam cerita hindustan lak (^_^)

Minggu ni pulak cadangnya saya nak balik Kemaman tapi tak jadi sebab mak saya nak balik Kelantan. Hujung minggu ni, sepupu saya jemput sambut hari jadi anak dia, dia nak sambut kat Taman Tasik Perdana sambil berpiknik sama-sama. Tak sabar pulak nak pergi sabtu ni, saya kan memang suka pergi situ. Rindu nak jumpa anak sepupu saya gak, dah setahun dah Iman ni. Kalau korang pergi Taman Tasik Perdana sabtu ni bagitau la ek, boleh kita jumpa (*_*).

Alhamdulillah dengan kelapangan yang saya ada, rasa bahagia membuat pelbagai perkara bersama kawan-kawan dan keluarga. Tapi nikmat kelapangan ni buat saya jadi makin malas, rasa macam tak produktif. Nak menulis blog pun saya malas sekarang, makin suka bersenang lenag je. Saya bercadang nak belajar main gitar dan belajar mengait bila ada masa tapi malas pulak nak mula. Belajar main gitar tu bukan sebab nak jadi penyanyi ek, suara saya tak sedap pun. Kenapa saya nak belajar main gitar, saya mahu belajar sesuatu yang berlainan lagi pun saya dah lama nak belajar main alat muzik. Saya perlu merajinkan diri semula, kalau nak mula sesuatu kena rajin sket, mimpi tak bermakna kalau sekadar cakap je.

p/s: Agak-agak boleh ke Oda main gitar ek, huhu.

Tuesday, June 12, 2012

Akhirnya

Assalamualaikum...

Salam lama tak bersua, susah betul nak menulis blog sekarang kan. Jadual saya penuh dua bulan ni jadi sentiasa tak ada masa nak buat benda lain, kalau ada masa saya lebih suka bersantai menghadap hobi kegemaran saya iaitu baca buku dan menonton drama atau filem. Hobi tu untuk hilangkan 'stress' banyak sangat kerja dua bulan ni.

Hari ni saya periksa akhir untuk semester ni dan juga yang terakhir dalam pengajian saya. InsyaAllah kalau tak ada apa-apa halangan atau kena ulang subjek balik maka saya akan menamatkan pengajian sarjana saya. Rasa gembira yang amat, saya dah tak larat membaca buku-buku dan menulis report projek saya tu. Minggu depan dah boleh hantar salinan berjilid, huhu. Harapnya segala penat lelah selama dua tahun ini akan membuahkan hasil. Bila semua dah berakhir rasa sangat seronok, saya boleh memulakan mimpi baru. Alhamdulillah. (^_^)

It's Over (^_^)

Minggu lepas saya bercuti seminggu untuk balik bercuti ke Kelantan bersama keluarga saya yang sangat comel itu. Setiap kali memandu balik ke Kelantan saya rasa sangat penat, agak-agak bila la kami boleh dapat 'highway'? Perjalan yang sepatutnya tak berapa lama menjadi lama kerana saya adalah pemandu yang tak biasa memandu di jalan seperti itu, sakit seluruh badan dibuatnya. Pulak tu banyak bukit bukau dan jalan yang macam ular, pening seh.

Cuti kali ini saya sekali lagi ke Cameron Highland, hehe korang mesti ingat saya suka betul ke sana kan. Kali ni mak dan ayah saya mahu ke sana, yela anak dia asyik pergi sana je kan. Lagipun Cameron dekat dengan Kelantan jadi alang-alang dah balik sana kami pergi la bercuti di Cameron sekejap, kali ni lagi seronok kerana semua ahli keluarga bercuti bersama. Walaupun ramai orang kat Cameron tu (biasa la cuti sekolah) tapi ok je sebab dah lama tak bersantai-santai dengan mak ayah saya. Korang pun kalau ada masa bawak la mak ayah korang jalan-jalan, tak payah pergi jauh pun dekat-dekat pun diaorang dah hepi.

Lari dari tajuk pulak kan, hehe nak jugak cerita pegi Cameron tu. Ok la saya dah tak ada idea nak tulis apa dan nak sambung balik berjimba, esok dah kena kerja balik (malassnyaa).

p/s: Kalau saya cakap saya nak cuti lagi boleh tak, macam tak cukup je cuti seminggu (@_@)

Wednesday, May 23, 2012

Cuti-Cuti Lagi

Assalamualaikum...

Apa khabar sahabat, semoga kamu semua baik-baik sahaja. Salam menyambut Bulan Rejab buat korang, semoga kita semua dipertemukan dengan Ramadhan, InsyaAllah. Sunyi sepi blog saya seminggu dua ni kan, saya bukan sibuk kerja atau belajar tapi sibuk berjalan-jalan, hehe. 

Dua minggu berturut-turut saya bercuti jadi amat malas nak menulis blog. Rancangan bercuti ni semua dah lama, tu yang berturut-turut tu. Sekali lagi saya ke Cameron Highland tapi kali ni pergi dengan Rozila, Along dan Syuhada, pergi 12 Mei lepas pada tarikh harijadi Along jadi percutian kali ni untuk sambut harijadi Along jugak la. Kemudian minggu lepas kami satu rumah - saya, Along, Rozila dan Na dan juga Kak Hada ke Port Dickson menghabiskan hujung minggu kami disana.

Menikmati cuaca sejuk Cameron (^_^)

Alhamdulillah percutian kali ni menghilangkan tekanan saya, sakit kepala pun dah berkurang sejak saya balik dari Cameron. Walaupun baru ke sana dua bulan lepas, percutian kali ini pun seronok juga. Seronok berjalan dalam cuaca sejuk ni sebab tak penat dan rasa nyaman sentiasa. Rozila agak suka berjalan-jalan jadi kali ni kami banyak berjalan-jalan sekitar Cameron berbanding percutian yang lepas kami cuma bersantai-santai sepanjang percutian tu.

Kepanasan di PD tapi nak jugak ambil gambar (^_^)

Trip ke Port Dickson juga seronok, bersantai-santai melihat pantai (walaupun tak secantik pantai Terengganu). Dah lama tak ke sini, sebelum ni selalu la jugak bercuti di PD. Cuaca dia PD sangatlah panas, saya memang tak tahan berjalan-jalan kalau kepanasan ni, nasib baik bersantai-santai sahaja jadi kurang la kepenatan tu. Kitaorang banyak melawat muzium, tiga muzium yang kami pergi - Muzium Regimen Askar Melayu DiRaja (RAMD), Muzium Tentera Darat dan Muzium Kota Lukut.. Paling seronok dengan PD ni adalah sebab dekat dengan Kuala Lumpur jadi perjalanan ke sana kurang memenatkan. Kalau korang tak tahu nak jalan-jalan di mana dan nak ke tempat yang dekat sila la ke PD, makanan kat sini agak sedap jugak.

Beza kan gambar di Cameron dan PD, sebab cuaca di sana jadi gambar nampak lain di kedua-dua tempat. Satu sejuk dan satu lagi panas, walaupun saya tak suka cuaca sejuk tapi cuaca panas lagi saya tak tahan. Awal bulan depan saya akan bercuti panjang pulang ke kampung untuk meluangkan masa bersama keluarga tersayang pulak. Masih ada assignment dan pembetulan projek yang perlu disiapkan dalam masa seminggu ni, harap semuanya berjalan lancar la ek.

p/s: Jom kita jalan-jalan Kelantan pulak lepas ni (^_^)

Wednesday, May 9, 2012

Projek Akhir

Assalamualaikum...

Salam lama tak bersua. Saya baru sahaja melalui minggu yang sangat menguji ketahanan diri saya. Tanggal 7 hb Mei adalah tarikh akhir menhantar 'report' projek akhir saya, saya sangat tertekan untuk menyiapkan 'report' itu sehingga hari ini walau sudah dua hari berlalu badan saya masih kelesuan kerana tekanan yang kuat. Saya tak pernah se'stress' ni, sampai termimpi-mimpi la.

Kerana asyik terbangun malam saya kekurangan tidur dua hari ni, haihh penat seh. Saya harap ini semua tak berpanjangan sebab saya dah tak larat sangat. Asyik merungut je saya ni kan walau pun kepenatan saya bersyukur kerana berjaya menyiapkan 'report' dalam masa yang ditetapkan. Saya dah tak tahan asyik ke perpustakaan dah, lepas ni saya nak rehat-rehat di rumah je.Minggu depan saya ada perbentangan projek lagi, doakan saya ek.

-Sedang berusaha untuk menaiki tangga (@_@) -
 
Minggu ini saya akan ke Cameron Highland lagi, kali ini dengan Rozila sekali. Kalau ikutkan saya mahu berehat-rehat di rumah je tapi dah lama merancang nak pergi dengan Rozila dan kebetulan pulak sabtu ni hari jadi Along jadi sambut hari lahir Along jugak la kali ni. Harapnya saya dapat kurangkan 'stress' saya dengan melihat kehijauan pokok-pokok teh itu walaupun saya tak berapa suka dengan suhu yang sejuk.

Teringat pada sesuatu, kita dah nak memasuki bulan Rejab ni bermakna ada lebih kurang dua bulan lebih je kita nak ke bulan Ramadhan, semoga kita dipertemukan dengan Ramadhan akan datang, InsyaAllah. Akak-akak kalau yang ada puasa yang nak diganti boleh la mula ek, berapa hari lagi tinggal ni. Hehe, saya suka bulan Ramadhan, tak sabar rasanya nak puasa.

p/s: Harap-harap trip kali ni tak terkena mabuk kereta macam trip hari tu (^_^)

Wednesday, April 18, 2012

Acrophobia di Genting

Assalamualaikum...

Salam ceria untuk semua (^_^). Pelik je tajuk entri kali ni kan, acrophobia tu orang kita panggil gayat. Saya memang ada penyakit gayat yang agak serius, hehe kalau duk tempat tinggi lemah badan. Hujung minggu lepas saya berjalan-jalan ke Genting bersama kembar saya - Cik Rozila, sahabat selamanya aka BFF saya - Cik Nuha Huda dan Cik Suhaina dan juga adik saya - Abe. Penat seh jalan-jalan genting sebab tempat tu sangatlah besar dan dengan sign yang tak berapa membantu buat kitaorang asyik sesat je.

Bergambar tak ingat (^_^)

Genting agak tak sesuai untuk orang yang acrophobia macam saya ni sebab apa pun tak boleh main, tengok je la orang lain main. Naik ke genting kitaorang naik kereta kabel, pengalaman pertama saya menaiki kereta kabel. Yang pasti itu akan jadi kali terakhir saya naik kereta kabel, rasa macam hilang separuh nyawa saya. Orang yang tak gayat mesti tak faham kan perasaan orang gayat ni, takut giler tau. Apa pun, walaupun saya tak berpeluang main banyak benda tapi berjalan-jalan dengan keluarga dan kawan-kawan tetap menyeronokkan.

p/s: Lepas ni saya tak mahu ke genting dah, pengalaman naik kereta kabel tu sangat menakutkan (@_@)

Sunday, April 8, 2012

Bahagia

Assalamualaikum...

Apa khabar semua, semoga korang semua sihat-sihat saja. Sangat lama saya tak menulis blog kan, biasa tu seminggu sekali saya menulis jugak tapi kali ni hampir 3 minggu tak ada updates. Saya agak sibuk dengan pelbagai macam kerja dan komitmen, badan penat jadi nak menulis pun malas.

Hari ni 8hb April 2012 adalah kelas saya yang terakhir untuk semester ini dan juga kelas terakhir untuk pengajian sarjana saya. Alhamdulillah perjalanan hampir tamat walaupun masih ada projek dan peperiksaan akhir untuk ditempuhi. setelah berakhirnya kelas tadi saya sedikit sebak, pastinya saya akan merindui rakan-rakan sekelas saya dan juga rindu untuk menghadiri kelas (huhu, poyo je kan bunyi dia). Sepanjang pengajian saya ni, saya tak pernah sekali pun tinggal kelas dan saya amat bangga dengan diri sendiri dengan komitmen ni, Alhamdulillah semoga usaha saya akan membuahkan hasil. Doakan saya berjaya menyiapkan projek saya ek, kalau tak siap ni tak boleh nak graduate gak.


Habis cerita pasal kelas ek, saya sebenarnya updates blog ni sebab nak bercerita pasal benda lain tapi sebab hari ni hari terakhir kelas, nak jugak cerita pasal tu. Tadi saya membaca kata-kata Ustaz Pahroi di Facebook yang sangat menarik (yes saya bukak Facebook ok, cuma jarang updates je), saya akan letak kat bawah nanti kata-kata tu. Betul cakap ustaz tu, kalau ada perkara yang menyakitkan hati kita tak perlu kita ingatkan sebab kita akan sakit dua kali. Suka dengan ayat dia "Apabila ditanya bilakah kita akan bahagia... Jawablah, hari ini!". Saya nak share ayat ni sebab saya harap kita semua akan berbahagia, kita ada Allah yang sentiasa disisi, bila ada orang yang menyanyangi kita macam mana kita tak bahagia kan, apa lagi kasih Allah itu adalah kasih yang paling teratas. Jadi marilah kita semua menjadi insan yang bahagia hari ini (^_^).

"Jangan biarkan tragedi silam menyakitkan kita dua kali. Sekali sewaktu kita mengalaminya, kedua sewaktu kita mengenangnya. Selepas mengambil pengajaran daripadanya, ayuh lupakan.Tidak ada kejayaan untuk mereka yang tidak bermula pada hari ini. Semalam berakhir pada malam semalam. Orang yang sering diganggu masa silam tidak akan mampu melangkah ke hadapan. Apabila ditanya bilakah kita akan bahagia... Jawablah, hari ini!"
Dalam empat, lima bulan ni saya mendapat banyak pengajaran baru tentang kehidupan. Melalui sedikit kesakitan dan kepayahan mengajar saya menjadi lebih kuat. Macam lagu Kelly Clarkson tu, "what doesn't kill you make you stronger". Hidup memang macam ni, kadang-kadang kita akan terjatuh dalam perjalanan, bila kita jatuh kita belajar untuk bangun semula. Pandang sekeliling dan kita akan nampak ramai yang akan menghulurkan tangan membantu, kita ada keluarga dan kawan rapat yang akan membantu kita untuk bangun semula. Dunia tak berakhir bila kita dilanda kesusahan jadi apa yang boleh kita buat adalah meneruskan kehidupan dan belajar menyesuaikan diri dengan apa jua keadaan. Kalau susah hati jugak tadah tangan dan berdoa sebab Allah sentiasa mendengar doa kita.

Allah has always Three replies to our Dua

1- “Yes”
2- “Yes but not now”
3- “I have a better plan for you”

There is never a “No” so have Faith in Allah and be submissive to His will always
Huhu, jiwang pulak entri ni kan, bila kita lihat kawan melalui saat yang sukar kita pun akan terasa jugak. Kalau kita sendiri melalui saat sukar boleh cuba pujuk hati sendiri tapi bila orang lain yang melaluinya kita cuma boleh memberi sokongan.

p/s: Bila tengok orang susah hati sebab hati dan perasaan ni rasa lebih bahagia tanpa komitmen ni.

Monday, March 19, 2012

Konsert Rhythm of The Soul

assalamu 'alaikum ya akhi ya ukhti...

Salam-salam hai saudaraku,
Semoga Allah merahmatimu.
Salam-salam wahai semua,
Semoga hidup jadi bahagia.
(Assalamualaikum - Opick)
Saya teringin pergi ke konsert Rhythm of The Soul sebab ada Opick tapi harga tiket mahal seh. Huhu, ada sesiapa nak belanja saya pergi tengok konsert tak?


Banyak perkara nak cerita tapi tak tahu nak menulis camna, beberapa perkara mengejutkan berlaku di sekeliling saya seminggu dua ni. Saya sebenarnya dah mula menaip lebih kurang 3 jam yang lalu tapi saya tak ada idea jadi entri ini akan berakhir disini sebab saya harus masuk tidur.

p/s: Tarikh hantar report project saya sama dengan tarikh konsert tu, huhu kan best kalau boleh pergi ke konsert tu lepas sakit kepala menulis report.

Monday, February 27, 2012

Cuti di Cameron

Assalamualaikum...

Hari ini mood saya sangatlah baik kerana saya cuti, huhu dah lama tak bersantai-santai di hari minggu. Tiada apa yang saya buat hari ini kecuali pergi ke bank sahaja dan menghabiskan masa di depan TV, hahaha bahagianya rasa. Hujung minggu lepas saya bercuti bersama dengan Along dan Kak Hada ke Cameron Highland, walaupun saya ni jenis tak tahan sejuk tapi sesekali amik angin kat tempat yang cuaca berbeza ni bagus juga. Berjalan-jalan di Cameron memang seronok tapi kalau suruh saya duduk sana memang tak nak la, sejuk yang amat seh. Kali ni pergi agak santai, tak ada fikir apa pun cuma pergi merehatkan diri je.


Anytime is tea time, hahaha ye la sangat tapi minum teh kat sana memang best sebab kena je dengan cuaca dia

Antara perkara yang menarik yang saya suka dengan Cameron adalah teh, saya memang suka teh tapi tak rajin nak mencuba semua jenis teh. Bila kat sana kita boleh cuba macam-macam jenis teh sebab ia ada di mana-mana. Kalau pergi ke sana sila la cuba teh yang korang tak pernah rasa lagi ek, ada macam-macam jenis, sekali sekala ubah rasa ok gak. Semasa perjalan pulang dari sana saya 'car sick' yang serius, selalunya paling teruk pun saya pening-pening jek tapi kali ni siap muntah-muntah yang agak teruk buat saya rasa tak nak dah pergi Cameron, haha. Apa pun, cuti kali ni saya memang sangat seronok dan macam biasa setiap kali bercuti saya akan kepenatan sebab tu la kena ada gap sehari sebelum kembali bekerja.

Semester baru saya sudah bermula, perlu kembalikan momentum yang berkurang dengan mendadak sepanjang cuti semester lepas. Haihh malasnya nak mula merajinkan diri. Esok nak pergi kerja pun rasa malas yang amat, sape-sape yang rajin pergi kerja saya memang kagum la dengan kamu.

p/s: Macam mana nak rajinkan diri pergi kerja ek (@_@)