Saturday, November 24, 2012

Ujian di bulan Oktober

Assalamualaikum...

Apa khabar sahabat yang membaca blog saya, semoga kamu semua sentiasa ceria hendaknya. Huhu, permulaan entri macam tulis surat kat kawan lama je kan. Bulan Oktober dan November tahun ini adalah antara bulan yang paling memenatkan badan untuk saya tahun ni. Ada peristiwa berlaku di bulan oktober lepas, baru sekarang ni saya rasa rajin nak menulis pasal tu.

Ceritanya bermula ketika saya sedang memandu pulang dari tempat kerja, hari tu saya malas sikit nak keluar awal jadi saya keluar lambat sikit dalam pukul 9 malam. Sedang memandu di MRR2, lagi sikit je nak sampai rumah saya tiba-tiba dilanggar dari belakang. Kejadian tu sekelip mata je, tiba-tiba je kereta saya berpusing kemudian masuk ke laluan kiri jalan dan akhirnya tersadai kat tengah-tengah pembahagi jalan. Saya tak nampak pun kereta yang langgar saya tu dan orang tu pun tak berhenti. Siapa sangka saya akan terlibat dengan kes langgar lari, marah sungguh saya bila memikirkan pasal kemalangan ni. Saya sentiasa mengingatkan orang lain dan diri sendiri supaya menjadi pemandu berhemah, jarang sungguh saya melanggar peraturan trafik tapi disebabkan manusia yang hampeh tu saya menerima pengalaman yang tak berapa seronok untuk dikenang ketika memandu.

Allah know what best for you
Alhamdulillah saya tidak mengalami apa-apa kecederaan kecuali terkejut sahaja. Kereta saya agak teruk sebab terangkat ke atas pembahagi jalan. Pening jugak kepala saya memikirkan macam mana nak pergi kerja tak ada kereta ni kan, ye la saya kan kerja agak jauh di ceruk Cyberjaya tu dan rumah di Kuala Lumpu. Pengangkutan awam di Cyberjaya tidak semudah di Kuala Lumpur. Dari rumah saya ke pejabat saya terpaksa menaiki LRT (dua kali sebab kena tukar kat Chan Sow Lin), ERL dan Bas Rapid KL untuk sampai ke tempat kerja. Balik pun melalui kitaran yang sama, sudah biasa memandu menjadikan saya sangat lesu dan penat setiap hari. Saya kagum dengan mereka-mereka yang dah bertahun-tahun menaiki pengangkutan awam, respek la kat korang. Alhamdulillah saya anggap semua ni ujian Allah untuk saya merasai sedikit kesusahan supaya sentiasa ingat padaNya.

Satu perkara yang saya suka degan perjalanan yang panjang ke pejabat saya lebih banyak membaca, sejak saya mula naik bas ni saya dah habiskan dalam 5 buah buku. Keseronokkan membaca buku yang saya rindui sudah kembali, saya jadi kurang sabar untuk mencari bahan bacaan baru. Cakap pasal buku, bulan depan Big Bad Wolf akan kembali membuat pesta jualan besar-besaran di MICC (Mines Convention Centre), pesta tu mula 7 atau 8 haribulan november rasanya, saya agak kurang pasti. Dengarnya memang murah Big Bad Wolf ni, tak sabar pulak saya nak pergi. Saya ingat nak buat list buku untuk dibeli sebab tak nak main beli buku sebab murah je nanti.

Jom kita baca buku (^_^)

Bulan ni pulak saya banyak berjalan-jalan ke tempat-tempat yang menambah ilmu pengetahuan sebab bawak anak sepupu saya jalan-jalan. Kami ke PetroSains, Planetarium dan Pusat Sains Negara, seronok jugak la pergi tempat-tempat macam ni banyak aktiviti yang menyeronokkan. Kalau korang rasa bosan buat benda yang sama pergi la jalan-jalan kat tempat macam ni, orang dewasa pun boleh menikmati aktiviti kat tempat-tempat ni. Nak tahu lebih lanjut sila la ke website diaorang ek. Melencong dari tajuk la pulak ek, hehe jom la kita tutup entri ni.

p/s: Pagi ni saya ke Popular WangsaWalk yang best dan berjaya membeli dua buku yang saya cari dari minggu lepas lagi, ohsemmmm.

No comments: