Monday, April 19, 2010

Hutang Dunia dan Akhirat

Assalamualaikum...

Hari ni berpuasa ganti, hutang tak habis lagi. Dua tiga bulan lagi je dah nak puasa balik, kena la cepat-cepat ganti kan. Persoalannya sempat ke kita sampai ke ramadhan nanti, saya harap masih sempat merasa bulan ramadhan yang akan datang, insyaAllah.




Saya sedikit terasa mendengar berita-berita kematian semenjak dua menjak ni. Bila artis meninggal semua terkejut kan padahal setiap hari ramai umat yang mati. Tapi mungkin sebab kita tak kenal jadi perasaan simpati itu hampir tiada. Takziah kepada sesiapa yang ahli keluarganya kembali ke rahmatullah.

Kata ulama, jangan tertipu dengan usia muda kerana mati itu tidaklah syaratnya tua. Dan jangan juga tertipu dengan kesihatan tubuh kerana bukanlah sakit saja syarat menyambut ajal.

Ayat kat atas ni baca dalam satu artikel minggu lepas, terasa menusuk ke dalam hati saya. Walaupun dah tau semua tapi sememangnya kita selalu lupa kan, ajal tu boleh datang bila-bila masa je. Jadi kalau ada hutang dengan Allah tu cepat-cepat la bayar. Kalau tertinggal semayang subuh, cepat-cepat ganti, puasa pun sama jugak. Banyak lagi tu, zakat dan haji bagi yang berkemampuan (bila la dapat pergi sana ek). Hutang dunia pun jangan buat-buat lupa, semua kena bayar.

"Sesungguhnya hati manusia itu berkarat seperti berkaratnya besi. Sahabat-sahabat bertanya:
Apakah pengilapnya wahai Rasulullah?.

Rasulullah menerangkan:
Membaca Al Quran dan mengingati maut (mati)."

[HR Al Baihaqi]

p/s: Jom sama-sama kita muhasabah diri dan bayar hutang dunia akhirat (^_^)

2 comments:

NUR INTAN SYAFEEQA said...

salam..jom tgk blog sy pinqadirshawl.blogspot.com

♥ cIk hUjan ♥ said...

salam..nice writing here..xsgje terbace blog nie..btw mmg brguna ape yg di tulis di blog ini..tq tulisan yg bgtu brmkne..=)