Friday, April 16, 2010

Hari Buku Sedunia

Assalamualaikum ya akhi ya ukhti..

Salam jumaat, Selamat, selamat hari yang baik buat semua. Hari jumaat yang syahdu saya mula bekerja semula setelah berpoya-poya selama empat hari di rumah; makan, tido, tengok tv, tengok drama, khatam buku dan menambahkan kemalasan diri. Kembali bekerja bermakna kembali kepada realiti dan kembali mendisplinkan diri untuk bangun pagi, nak hidup kenalah bekerja (owhh kalaulah mak bapak saya kaya, boleh la duduk rumah goyang kaki). Panjang pulak intro kali ni ek.

Imej ambil dari MPH

Apa cerita hari ni, hehe saya nak cerita tentang salah satu perkara kegemaran saya, BUKU. Baru dapat mesej dari MPH, ada offer sempena Hari Buku Sedunia (World Book Day) dari 16/4 hingga 15/5. Saya sedikit tensen sebenarnya sebab baru je beli 3 buku dari MPH semalam, walaupun saya beli buku offer jugak (buy 3 for 2), huhu.

Mark the Day with A Rose

In 1995, UNESCO declared 23rd April the World Book Day.This symbolic date for universal literature also mark the passing away of Miguel de Cervantes and William Shakespeare on the same day in 1616.

In the Spanish region of Catalonia, on 23rd April, a rose is exchanged for each book received.

Sempena bulan membaca ni jom kita membaca, tak kira la apa genre pun bagi saya semua buku ada ilmunya. Tak suka baca novel boleh baca majalah atau journal, membaca blog pun sama jugak. Banyak bahan bacaan yang boleh kita dapat dari sekeliling kita, ambil la sedikit masa kita untuk membaca ok. Saya suka pantun Tun Dr. Siti Hasmah dalam lagu membaca gaya wawasan sempena kempen membaca, meh baca pantun best ni.

Tepuk amai-amai,
Belalang kupu-kupu,
Bacalah sampai pandai,
Buku-buku pelbagai ilmu.

Santan lemak manis,
Santan kelapa muda,
Jangan anak menangis,
Kalau emak suruh membaca.

p/s: Apa lagi, jom kita baca buku!!

No comments: