Wednesday, February 3, 2010

Hobi saya ialah membaca

Assalamualaikum....

Agak lama tak ada cerita baru kan, saya agak malas mengemaskini blog kebelakangan ini. Kekurangan idea nak menulis entry baru sebenarnya, jadi saya buat keputusan nak cerita pasal hobi saya. Sebelum ni dah cerita pasal obsesi saya terhadap drama jepun kan, ini obsesi nombor dua saya iaitu buku (tak kira fiksyen atau bukan fiksyen asalkan saya rasa menarik akan saya baca).

Sejak dari kecil lagi bila orang tanya apa hobi, saya akan jawab membaca walau hakikatnya membaca jatuh tempat nombor dua selepas tengok tv/drama. Saya giler tengok tv masa kecik dulu (sampai ke besar sebenarnya). Saya paling suka pergi perpustakaan (library) masa kecik-kecik dulu, kadang-kadang masa rehat kat sekolah pun pergi perpustakaan jugak. Mak ayah saya bukanlah jenis parent yang belikan buku untuk anak diaorang baca, jadi masa kecik dulu pantang jumpa buku semua baca (kecuali buku study je tak baca, huhu).

Buku berterbangan, imej ambil dari encik Google

Bulan lepas dan bulan ni saya banyak habiskan masa dengan cuba menghabiskan buku-buku yang saya asyik beli tapi tak baca kat rumah dan hampir berjaya menghabiskan cd drama jepun (sebab tak sabar nak beli cd baru). Walaupun saya cuba habiskan buku tetapi masih banyak lagi buku yang pending untuk di baca. Sekarang saya rasa saya patut menjauhkan diri dari kedai buku (terutamanya MPH, sebab saya MPH member) kerana setiap kali masuk saya takkan keluar tanpa membeli buku. Dua bulan lepas (Dec dan Jan) lebih 10 buah buku saya beli, dua hari lepas pergi ke Pesta Buku MPH di Stadium Melawati Shah Alam pun nasib baik saya beli 3 buah buku je, itu pun sebab dekat situ tak ada ATM.

Sekarang saya masih lagi membaca buku Megalomania (buku ni Rozila yang beli), dah dua minggu baca buku ni sebab berhenti sekejap baca Endesor (oleh Andrea Hirata, buku ketiga dari tetralogi Lasykar Pelangi). Disebabkan buku Megalomania ni buku lama (takde la lama sangat, keluar tahun 2003), ayat buku ni pun ala-ala buku tahun-tahun tu la. Buku ni banyak sangat konflik, disebabkan saya orang yang emosional jadi membacanya buat saya emosional jugak, watak-watak dalam cerita ni ada masalah nak berbincang agaknya asyik emosi jek. Ada 505 muka surat buku ni tapi saya baru je sampai 258, harap-harap dapat la habiskan buku ni dalam minggu ni (dah tak larat nak baca dah).

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Gambar selingan

Saya rasa banyak sangat buku menarik kat luar sana yang masih belum saya baca, jadi bila saya dengar atau terbaca pasal buku yang menarik saya akan cuba untuk mencari buku tu. Saya baru je mula membeli buku sejak sudah bekerja ni, iyelah kan baru ada pendapatan sendiri boleh la guna untuk hobi sendiri. Saya ada impian, saya mahu memiliki kedai buku sendiri suatu hari nanti (^_^).

Bagi saya buku apa pun ada kelebihannya kerana buku itu sumber ilmu, tak kira kita baca manga atau komik sekalipun di dalamnya ada jugak sedikit ilmu. Jadi marilah kita sama-sama membaca, kalau makin ramai rakyat Malaysia yang membaca kedai buku akan bertambah dan saya harap harga buku pun akan berkurang. Buku kat negara kita agak mahal kan, terutamanya buku-buku dari luar. Jom kita sama-sama jadikan membaca amalan kita (^_^).

p/s: Nak sambung baca Megalomania..huhu

No comments: