Sunday, August 21, 2011

Cerita di 10 terakhir ramadhan

Assalamualaikum...

Dah sampai ke 10 terakhir ramadhan kita ek, apa lagi kalau engine dah panas di awal ramadhan harapnya 10 terakhir ni berjalan dengan lancar dan harapnya lebih lagi. Kalau boleh 10 malam terakhir ni kita gandakan lagi amal-amal, kalau tak cuba mendapatkan pahala berganda rugi. Bulan puasa ni, semua amal kebaikkan dapat pahala, bayangkan dengan cuma bersahur kita dapat pahala seperti membaca 50 ayat Al-Quran walaupun cuma makan sebiji kurma dan minum segelas air masak kalau amalan lain apatah lagi kan.

Bulan Ramadhan itu awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan pengakhirnya adalah kemerdekaan (dilepaskan) dari neraka
-Riwayat Imam Muslim-

10 malam terakhir ni jugak ada malam kemuliaan - Lailatul Qadar. Saya doakan kita semua dapat bertemu dengan Lailatul Qadar, kalau mahu bertemu kenalah mula mencari. Rasanya kita semua pun dah tahu tentang kelebihan Lailatul Qadar ni kan, jadi tak payah la saya cerita panjang lebar. Kalau pergi terawih hampir di setiap malam ustaz akan ingatkan tentang malam kemuliaan ni.


Kalau dah nak sampai di hujung puasa ni, ramai la yang sedang sibuk dengan persiapan hari raya kan. Masa-masa ni kalau pergi ke SOGO atau Jalan TAR mesti sesak dengan ramai orang. Jadi sekiranya korang adalah diantara mereka semua, sila berhati-hati dan banyakkan bersabar ok. Kita banyak hilang pahala dibulan puasa disebabkan perkara-perkara kecil, bulan puasa ni memang banyak menguji iman sebab bulan ni kita (saya le tu) mudah betul marah-marah, alasannya sebab lapar dan letih. Saya pun sedang belajar cara mengurangkan kemarahan, harapnya saya menjadi lebih sabar di hujung ramadhan ini.

Saya tak bercakap pasal cuti raya tahun ni, biasanya entri saya di bulan puasa banyak bercakap tentang cuti hari raya. Emm tahun ni saya cuti tak lama sebab ada kerja di pejabat, ada projek baru masuk jadi saya harus kembali ke pejabat lebih awal. Hari jumaat, 2hb September saya sudah berada di Kuala Lumpur. Saya sangat sibuk sekarang, harapnya lepas raya nanti kerja akan berkurangan sebab semester satu untuk tahun 2011/2012 akan bermula 17 september nanti jadi saya akan mula sibuk dengan kelas dan tugasan lagi. Doakan saya semoga dapat melalui tahun kedua saya dengan jayanya, InsyaAllah.


Selingan, Lagu Suara Azan oleh Fitri Haris ni sangat best (^_^)

Itu je la cerita yang saya ada setakat ini, nak menulis lebih panjang tapi tak ada cerita menarik. Aura raya dah rasa belum, saya masih belum lagi padahal lagi berapa hari je lagi nak balik kampung ni. Kerja kat pejabat yang banyak buat saya tak rasa ada perubahan samada awal ramadhan atau hujung ramadhan, kejap je hari ni dah masuk hari ke 21. Akhir entri ni saya ingin ucapkan salam 10 terakhir ramadhan buat semua, jom tambah amalan banyak-banyak, manalah tahu kalau kita tak dapat bertemu ramadhan tahun depan.

p/s: Saya rindu nak dapat kad raya, dah lama tak dapat kad (@_@)

No comments: