Monday, August 15, 2011

1/2 Ramadhan

Assalamualaikum...

Dah masuk pertengahan Ramadhan dah kita, sejak semalam banyak radio dah mula pasang lagu raya dah. Walaupun dah tau dah 15 ramadhan tapi tak ada lagi perasaan nak raya tu kerana saya sangat sibuk di pejabat, hari-hari sampai rumah betul-betul waktu nak berbuka je.



Kesibukkan saya membuatkan badan kepenatan yang amat. Sampai rumah berbuka puasa, lepas tu sembahyang maghrib dan terus bersiap pergi ke surau untuk isyak dan terawih. Surau dekat rumah saya ni ada banyak aktiviti, dekat pukul 11 baru balik dan bila balik check email kejap dan tidur. Kemudian bangun pulak sahur dan subuh, tidur kejap sebelum pergi ke pejabat, dalam pukul 8 pagi gerak ke pejabat lagi. Jadual yang padat membuatkan saya sangat letih di tambah dengan puasa membuatkan badan saya kelesuan sepanjang minggu lepas. Cuti hujung minggu pulak keluar membeli baju raya untuk adik, ayah dan mak.

Alhamdulillah, hari ini kelesuan dan keletihan badan saya sudah berkurang. Mungkin badan saya lambat menerima momentum puasa, setelah 15 ramadhan baru badan saya kurang penat. Harapnya momentum ini akan berterusan hingga ke hujung ramadhan, InsyaAllah. Tadi dalam ceramah di surau, Ustaz cakap solat dan puasa adalah adik beradik, tak boleh tinggal salah satu jadi jom kita tunaikan kedua-dua rukun islam ini, kalau tak tunaikan tak lengkap sebagai umat islam. Kalau boleh rukun islam yang satu lagi iaitu menunaikan zakat pun ditunaikan jugak, jangan lupa tunaikan zakat fitrah ek.

p/s: Lusa Nuzul Quran dan Selangor cuti tapi saya masih akan ke pejabat jugak, haihhh..

No comments: