Sunday, August 7, 2011

Drama

Assalamualaikum...

Saya pulang ke Kemaman minggu ini, melepaskan rindu kepada ibu dan ayah saya disamping mengambil peluang berbuka dan bersahur bersama-sama. Bertolak ke Kemaman lepas sahur hari sabtu semalam dan bergerak balik ke KL tengah hari tadi. Rasa sekejap je balik, Ma pun cakap balik kejap buat penat je, tapi nak buat macam mana, kami masing-masing agak sibuk dan susah nak dapat cuti. Malam ni kami semua kepenatan walaupun perjalanan takde la jauh mana.

Drama adalah kisah kehidupan

Lupakan kisah saya balik Kemaman, saya sebenarnya nak bercerita tentang drama-drama yang berlandaskan Islam yang semakin banyak sekarang. Nak-nak di bulan Ramadhan ni setiap malam drama yang ditayangkan ada elemen islamik. Dan Alhamdulillah semakin ramai jugak artis kita yang mendapat hidayah dari semua ini dan harapnya makin ramai lagi la yang akan beroleh hidayah, InsyaAllah.

Tapi tak semua drama-drama ini menarik minat saya, sukar rasanya menghasilkan drama yang mendapat tempat dihati ramai orang. Macam mana pun, saya berharap para pengarah ataupun karyawan drama kita dapat menghasilkan drama yang benar-benar boleh dianggap karya islamik, bukan sekadar elemennya sahaja. Kalau boleh janganlah ada aksi atau perkara yang sangat terang dilarang agama kerana itu adalah mesej yang ingin disampaikan melalui drama islamik ini. Saya bukanlah orang yang tahu sangat tentang drama apatah lagi mengenai agama tetapi saya sangatlah teringin menonton drama benar-benar mendukung ajaran agama kita.


Salah satu OST Drama Ketika Cinta Bertasbih - Ya Allah oleh Wali Band

Antara drama yang saya tonton sekarang adalah Stanza Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih. Drama Stanza Cinta lari sedikit jalan ceritanya dari novel Stanza Cinta yang saya baca sebelum ini, saya berharap pengakhiran ceritanya diubah sekali sebab saya tak suka penamat novelnya. Ketika Cinta Bertasbih pula adalah sinetron yang menyambung kisah filem Ketika Cinta Bertasbih yang juga diadaptasi dari novel. Dah namanya sinetron, agak mencabar buat saya kerana ada 56 episod dan saya baru di episod 17, saya tak tahu bila boleh habis. Kalau tanya saya kenapa saya tak menonton Tahajud Cinta, apa yang saya boleh katakan adalah drama ini kurang menepati selera saya.

Ada satu telemovie menarik di TV1 yang saya tonton semalam bertajuk 100 hari lakonan Zul Huzaimy dan Ridhuan Hashim mengisahkan kisah hidup dua insan yang berbeza cara hidup dalam menempuh detik-detik kematian dari tempoh seratus hari sebelum ajal tiba, ini drama yang benar-benar memberi kesan kepada saya. Panjang pulak entri saya bercerita tentang drama ni kan, hehe. Siapa kata saya tak menonton drama melayu, kalau kena dengan selera saya mesti saya tengok.

p/s: Menonton drama tu boleh tapi semayang terawih jangan lupa ek (^_^)

No comments: