Thursday, October 14, 2010

Bicara Tentang Hati

Assalamualaikum..

“Expecting the world to treat you fairly because you are a good person is a little like expecting a bull not to attack you because you are a vegetarian” - [Dennis Wholey]

Saya sangat suka quote kat atas ni, rasa betul sangat quote ni. Masa kecik-kecik dulu, zaman hati bersih saya rasa semua orang kat dunia ni baik je, kalau saya baik orang pun akan layan baik jugak. Tapi realitinya tak semua orang macam tu, kita manusia cemburu, iri hati, tamak dan macam-macam lagi ada dalam hati kita. Sebab tu la kita kena sentiasa bersihkan hati kita supaya tak berkarat.


Semakin bertambah umur saya, semakin banyak saya nampak kejahilan hati manusia. Macam-macam perangai orang saya dah jumpa dan saya juga tak terkecuali. Tipu lah kalau saya tak pernah rasa iri hati, dengki dan tamak kan (aku insan biasa bak kata Kris Dayanti). Memang tak boleh nak lari dari semua perasaan tu tapi boleh cuba elakkan.

“Sesungguhnya dalam jasad itu ada segumpal daging. Apabila ia baik, baiklah seluruh jasad. Tetapi, apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah itu ialah hati.” - [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]

Jom kita semua renovate dan renew hati kita hari ni. Penuhilah hati dengan dzikrullah, mudah-mudahan saat akhir hidup kita yang terlontar dari bibir adalah kalimah Allah, InsyaAllah.

p/s: Semalam hati saya panas marahkan seseorang, Ya Allah kau bersihkanlah hatiku...

No comments: