Monday, July 12, 2010

Permulaan

Assalamulaikum...

Pagi ni mesti ramai yang tak cukup tidur sebab menonton akhir piala dunia semalam, saya bekerja semalam jadi bahang akhir piala dunia saya tak rasa apa-apa. Kejam jugak bila fikir perlawanan akhir ni tayang pagi isnin kan, nak buat macammana dekat sana masih lagi ahad. Saya agak gembira akhirnya piala dunia ni tamat, dah tak tahan sebenarnya dengar cerita pasal bola.


Akhirnya piala dunia 2010 dah sampai ke penghujung, rasanyatak ramai antara kita yang sedar bulan rejab pun dah sampai ke penghujung. Kita dah memasuki bulan syaaban sebenarnya, cepat je masa berlalu lagi beberapa minggu kita akan memasuki bulan ramadhan. Itulah kita leka dengan hal dunia, nasib baik musim piala dunia bukan semasa bulan ramadhan. Saya kira mesti ramai yang akan rugi jika piala dunia diadakan semasa bulan ramadhan. Yela bulan ramadhan ni bulan pahala, kalau kita leka kita yang rugi. Jadi mari kita semua bersedia untuk menyambut ramadhan, mula-mula kena la sambut syaaban dulu. Dengan permulaan syaaban mari kita tekadkan niat untuk tak mensia-siakan bulan syaaban ni.

Saya juga baru perasan bulan rejab dah berakhir sebenarnya, sekarang saya sangat sibuk dengan kerja dan urusan pengajiaan saya. Pening memikirkan banyak perkara yang perlu di ambil kira bila dah sambung belajar ni, tapi sebab dah nekad apa-apa pun kena hadapi juga. Kelas belum pun bermula saya dah mula rasa stressnya, semoga saya dikuatkan Allah untuk menghadapi semua ni. Saya tak boleh mengeluh sekarang sebab saya sendiri yang buat keputusan untuk sambung belajar ni walaupun dengan waktu kerja saya yang tak menentu tu. Perkara yang kita mulakan kena la juga kita habiskan, InsyaAllah dengan niat yang baik Allah sentiasa bersama kita.


Saya agak pening dengan beberapa urusan sps utm yang saya kurang fahami, dengan jadual kelas yang saya tak dapat lagi, dengan pendaftaran subjek yang belum selesai, dengan pembayaran yuran yang berapa pun saya masih kurang pasti dan seribu macam persoalan bagi pelajar baru macam saya ni. Jadi insyaAllah esok saya akan ke UTM KL untuk menyelesaikan semua masalah ni, siapa sangka jadi pelajar banyak perkara kena ambil kira kan. Banyak urusan belum selesai walaupun saya dah daftar sabtu lepas, agak sukar menjadi pelajar tua ni sebab semua kena buat sendiri, dulu ada senior yang tolong sekarang sendiri mau ingat la. Saya tak mahu permulaan pengajian saya dah memberi alasan yang pelbagai, sedangkan saya dah agak saya akan hadapi semua ni. Jadi Ganbatte Oda!!

p/s: Kepada kawan-kawan saya mahu sambung belajar sambil bekerja, sila mentally and physically prepared. Minna Ganbatte!!

No comments: