Wednesday, June 30, 2010

Iman

Assalamualaikum...

Salam sejahtera dan salam baik-baik untuk semua. Saya tiada idea nak menulis sebenarnya tapi sekadar nak berkongsi rasa di sini. Tadi berbicara bersama salah sorang teman baik saya, berbual tentang hidup dan agama. Saya suka berbicara topik ini, yela saya pun kurang ilmunya jadi bila berbicara tentang agama ni boleh la berkongsi ilmu kan. Bukan topik yang besar pun kitaorang berbual, sekadar perbualan biasa.


Kami berbicara tentang sukarnya menjaga iman, maksudnya sesetengah perkara bila kita selalu kita tinggalkan sukar untuk kembali. Seperti mereka yang dahulunya menjaga aurat, bila mula membuka sedikit sukar untuk kembali menjaga aurat tu sepenuhnya. Sukar juga menjaga iman dikalangan mereka yang rapuh imannya. Bila kita menjaga solat, dikelilingi orang yang tidak solat kita dilabel ustazah. Bila melakukan aktiviti bersama kadang-kadang masa untuk solat dilupakan, sedih juga bila melihat semua ini. Saya berharap semua sahabat-sahabat saya, keluarga dan saya sendiri dijauhi dari perkara-perkara yang melalaikan. Kita kan manusia yang tak sempurna, kita mudah lupa dan muda terpengaruh.

p/s: Mari kita sama-sama suburkan iman, ingatkan diri sendiri yang selalu lupa (^_^)

No comments: