Wednesday, December 16, 2009

Penat

Assalamualaikum..

Hari ni masuk hari ke-6 kerja, saya dah tak ingat bila kali terakhir saya berkerja 6 hari terus tanpa off. Tahun ni adalah tahun saya banyak berehat dan cuba tak bekerja berlebihan sebab saya rasa tahun lepas saya dah terlebih bekerja (huhu pelik ek reasoning ni).

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Gambar selingan, tiada kaitan dengan entry ni

Saya adalah orang yang paling tak suka buat OT (overtime) dalam team, selalunya saya adalah orang yang terakhir dipanggil (last resort option) sebab diaorang tahu mesti saya akan tanya dah tak ada orang lain yang boleh ganti ke dan suruh diaorang call semua orang dulu. Tapi bulan ni hampir semua orang menghabiskan cuti masing-masing, ditambah dengan kemasukkan account baru ke dalam team, hampir setiap hari perlu ada OT for replacement (ganti orang yang bercuti tu). Hari ni sahaja saya masih perlu stayback sampai pukul 10 malam, masuk pukul 7 pagi tadi, ini bermakna saya akan bekerja selama 15 jam hari ni dan masih perlu datang kerja lagi esok.



Penat sehh (+_+) - Imej amik dari encik Google

Sejak semalam, badan dah menunjukkan tanda-tanda kepenatan dan stress. Saya memang selalu tahu tanda-tanda badan mula beri reaksi kalau kerja berlebihan. Bagi saya selalunya sekitar mata akan rasa macam kena tekan dan kadang-kadang akan jadi merah. Satu lagi mata akan jadi cengkung, selalu memang mata paling terasa sebab saya kerja mengadap komputer jek sepanjang hari. Simptom lain macam biasa badan akan rasa lenguh-lenguh dan sakit belakang. Tak tahu la orang lain macam mana tapi saya memang ada simptom-simptom ni kalau penat.

Sekarang semua entry asyik komplen pasal kerja je kan, emm sebenarnya bukan saya sorang je yang kena kerja lebih masa ni. Kitaorang semua dah bergilir-gilir buat OT ni, selalunya teammates semua tolong ganti saya jadi ini lah masa nak ganti diaorang pulak. Lagipun bukannya datang OT tak dibayar kan. Sekali- sekala bila kerja macam ni bagus jugak sebab buat saya lebih hargai hari off saya yang empat hari tu. Bila macam ni buat saya fikir macam-macam benda nak buat bila cuti nanti, hehe.

p/s: Baru pukul 11.30 tengahari, waa ada 10 jam lebih lagi baru boleh balik (@-@)

No comments: