Saturday, October 31, 2009

Sahabatku Sayang

Assalamualaikum..


Imej amik dari iluvislam

Sepanjang minggu lepas berjaya habiskan dua buah buku yang dah lama pending aka baca separuh aje, hehe. Dua-dua buku bahasa melayu dan bergenre dakwah, tak tahu kenapa sekarang agak suka novel yang ada unsur dakwah daripada novel biasa, agaknya dah bosan dengan novel biasa kot. Dua buah novel tu adalah Tautan Hati karya Fatimah Syarha dan Cerita dari Hati karya Nurul Azwa. Jalan cerita novel ni adalah pasal dakwah, watak utama kedua-dua cerita ni bersungguh berdakwah dengan kawan-kawan diaorang. Latar cerita kedua-dua novel adalah di Universiti, baca dua novel ni buatkan saya berfikir sekejap.

Sahabat sejati adalah orang-orang yang dapat berkata-kata benar denganmu, dan bukan orang-orang yang dapat membenarkan kata-katamu.

Bila baca pasal kesungguhan diaorang ni berdakwah, buat saya fikir kenapa saya tak pun tak berdakwah dengan kawan-kawan saya. Kita tak perlu jadi orang alim untuk ajak kawan kita buat kebaikan. Sebenarnya, saya rindukan suasana yang lebih islamic, ada kawan-kawan yang mengingatkan kita. Suasana di office tak adalah teruk sangat, cuma ada dua tiga kawan-kawan yang baik tapi bab-bab agama ni ambil remeh sikit.

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat yang sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

Kalau kita sayangkan kawan kita kenapa kita nak biarkan diaorang terus hanyut kan, sahabat yang baik tak akan biarkan sahabatnya terus leka. Selain berdakwah cara terus, kita boleh berdakwah dengan cara halus. Duhai sahabatku sayang, kita semuanya bersaudara diatas nama Islam yang indah. Marilah kita bersama mencari redha Illahi, diharap sahabat-sahabat Oda semuanya senantiasa di bawah rahmatNya.

p/s: Buat semua sahabat, Oda sayang korang semua (^_^)

4 comments:

- j o h a r i - said...

kamu kan bisa saja berdakwah disini..

Oda-オダ said...

huhu..insyaAllah apa yang saya tahu dan belajar akan saya kongsikan disini (^_^)

tz said...

sayang oda juga

Oda-オダ said...

hehehe...TZ mmuahhhhs (^_^)