Saturday, January 5, 2013

Ulasan Buku : 5 Tahun 5 Bulan

Assalamualaikum...

Setelah seminggu berlalu, krisis air di rumah kami masih belum berakhir. Sepanjang seminggu ni baru dua kali air masuk rumah kami, itu pun sekejap je. Tak tahu la berapa lama lagi masalah ni nak selesai, harap pihak SYABAS segera la selesaikan masalah ni ek. Letih tau kami semua, macam pelarian la pulak, hari ni hujung minggu sepanjang hari di pejabat Cik Rozila je. 

Ok la, saya bukan nak cerita masalah air tapi nak cerita pasal buku pertama untuk cabaran satu buku seminggu 2013 saya. InsyaAllah kalau saya berkesempatan dan rajin saya akan buat ulasan buku-buku yang saya baca jadi kalau tak ada tu maknanya sama ada saya sibuk atau saya malas nak menulis, hehe. Buku pertama yang saya pilih adalah 5 Tahun 5 Bulan oleh Hlovate. Sebenarnya buku ni dah lama saya baca tapi tak habis, saya pun tak tahu kenapa tak boleh nak habiskan. Padahal kalau ikutkan saya ni kalau baca novel melayu cepat je.

5 Tahun 5 Bulan oleh Hlovate

Saya kurang berminat sikit dengan buku ni, agaknya Hlovate menulis buku ni masa zaman remaja jadi saya rasa cara penceritaannya agak kebudak-budakan sikit dan sedikit personal. Saya dah baca banyak karya Hlovate, saya rasa gaya penceritaan dalam buku ni lain sikit dengan yang lain. Tapi itu pendapat saya je la kan. Baca buku ni buat kita rasa kita pun budak yang tengah buat medic kat Aberdeen tu. Banyak jugak terma-terma atau bahasa perubatan dalam buku ni yang buat kita pening sikit. Apa pun keseluruhan cerita 5T5B ni ok, walaupun jalan cerita macam biasa kita dengar tapi gaya penceritaan Hlovate yang santai dan sempoi memang memikat hati. 

Tak macam ulasan buku pun kan, macam pendapat peribadi je Oda ni. Haha, saya mana la reti sangat nak buat ulasan-ulasan ni jadi saya tulis je la apa yang saya rasa. Buku untuk minggu kedua sudah saya mula baca tapi sangat perlahan kemajuan bacaan saya ni sebab baca buku klasik jadi lambat sikit. Buku apa yang saya baca, hehe nanti esok saya letak gambar novel tu kat tepi blog saya macam biasa. Harap-harapnya sempat la habis sebelum hujung minggu depan ek.

p/s: Hint buku minggu dua adalah bahasa inggeris dan klasik, sebab tu la yang lambat nak habis tu.

No comments: