Thursday, November 24, 2011

Ujian Lagi

Assalamualaikum...

Salam lama tak bersua dari saya, semoga kehidupan kamu semua baik-baik saja. Saya menulis dalam keadaan melankoli hari ini, macam biasa selagi tak siap projek selagi itu la saya tak tenang. Nasib baik juga hujung tahun ni kerja sangat kurang di office saya, maklumlah kat negeri-negeri atas angin tu semuanya dah mula musim perayaan jadi diaorang semua pun dalam mood cuti. Wawawa, saya pun mau bercuti lagi.



Seminggu dua ni saya agak melankoli dan sedih sedikit kerana sesuatu. Saya anggap apa yang berlaku adalah ujian Allah buat saya. Ujian diberi tandanya Allah sayangkan kita, Allah tak akan beri kita ujian yang tak mampu kita hadapi jadi saya sentiasa berdoa semoga hati saya redha. Dan yang sebenarnya, ujian ini bukan apa-apa pun tapi saya pertama kali melalui ujian begini jadi perasaan saya boleh dikatakan kurang baik. Bila difikirkan balik, apa la sangat ujian yang saya terima ini berbanding berjuta-juta lagi orang di luar sana kan.

"Lihatlah kepada orang yang lebih bawah daripada kamu, dan janganlah kamu melihat orang yang lebih tinggi dari kamu; ianya lebih wajar, agar kamu tidak memperkecilkan nikmat Allah" - (Riwayat Muslim)

Bila membaca hadis kat atas ni saya insaf sendiri, walaupun saya jarang mengeluh dengan kehidupan saya sendiri tapi saya kadang-kadang terlintas juga cemburu dengan mereka yang jauh berjaya dalam hidup. Padahal saya rasa saya sudah cukup bertuah kerana sepanjang hidup saya tak pernah melalui hidup susah. Perjalanan hidup saya diatur tuhan dengan begitu lancar, saya belajar di sekolah dan universiti yang baik (UTM yang best, cewahh). Selepas habis belajar Allah murahkan rezeki saya bekerja di tempat yang baik juga, walaupun kadang-kadang ada tak puas hatinya tapi tu biasa la kan. Saya juga dikelilingi oleh keluarga, sahabat dan kawan-kawan yang baik yang sentiasa ada bila saya perlukan mereka. Paling saya bersyukur, kehidupan saya dilindungi Allah dari terjebak ke jalan yang salah, kerana saya tak tahu sekuat mana iman saya menahan godaan.

"Siapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya," - (Riwayat al-Bukhari).

Kenapa kita tak pernah merasa cukup? Terlampau leka memandang ke atas, maka kita tak nampak segala nikmat Allah kepada kita. Dah banyak kali saya menulis tentang nikmat ni tapi saya sering lupa juga. Jadi konklusinya, mengapa saya perlu bersedih dengan ujian kecil ini. Segala aturan Allah buat saya ada hikmahnya kerana Dia yang tau apa yang terbaik buat kita. Kita hendaklah sentiasa ingat yang semua nikmat itu adalah dariNya, kalau Dia boleh beri maka Dia juga berhak untuk tarik balik nikmat itu. Jadi jom kita sentiasa berterima kasih dengan nikmat yang Allah berikan kepada kita. Ya Allah, terima kasih atas nikmat dan kasih sayangMu kepada hambaMu ini. Alhamdulillah bila saya mula ingatkan diri, saya hati saya tenang sedikit.

p/s: Ni melankoli orang yang ada project report kena siapkan tapi malas melampau nak mula menulis report tapi menulis blog rajin pulak, cessss.

No comments: