Monday, June 27, 2011

Ketika Cinta Bertasbih

Assalamualaikum...

Salam hari isnin semua, hari ni saya cuti jadi tak terkena 'Monday Blues', huhu. Seronok betul cuti ni, dah lama tak bersenang-lenang di hari minggu. Bateri kereta saya mati jadi hari ni saya ambil cuti sebab nak selesaikan hal kereta dan jugak hantar adik saya (Abe) naik bas sekali. Bila cuti ni, macam-macam hal kita nak buat kan tapi saya cuma harap dapat berehat-rehat dan bermalasan di rumah je. Bila hari-hari keluar rumah ditambah dengan kesesakan di Kuala Lumpur ni buat saya lebih selesa di rumah sahaja.

Poster filem Ketika Cinta Bertasbih 2 ambil dari encik Google

Minggu lepas saya menonton filem 'Ketika Cinta Bertasbih 2' di TV Alhijrah, filem pertama dah best tapi yang kedua lagi best. Saya jatuh cinta dengan Indonesia sebab filem tu, teringin pulak kesana. Terima kasih Mas Habiburrahman sebab menghasilkan karya yang sangat best ni. Ayat-ayat Cinta tak memberi kesan sangat kepada saya jadi saya tak baca la novel Ketika Cinta Bertasbih, cerita ni memang berkesan kepada hati saya. Rugi pulak rasanya tak baca novel dia sekali, tapi saya kurang faham sikit bahasa Indonesia dari buku Mas Habiburrahmah. Kisah Azzam dan Ana yang sangat tabah memang best, kalau korang belum tengok filem ni sila la tengok, saya sangat galakkan korang tengok.


Paling memberi kesan kepada saya adalah kisah ketabahan dan ketekunan Azzam mencari jodohnya tanpa jemu. Bermacam halangan Azzam tempuhi untuk menemui jodohnya, siapa sangka Ana akhirnya milik Azzam, dia akhirnya bersama insan terbaik untuknya. Benarlah jodoh adalah hak Allah, siapa jua jodoh kita semuanya sudah ditentukan. Jadi kepada kawan-kawan dan juga saya sendiri, janganlah risau sekiranya masih belum menemui jodoh. Begitu juga kepada rakan-rakan yang belum dikurniakan zuriat, jodoh korang untuk bertemu anak-anak korang lambat sikit. Jadi sabarlah dan jangan putus asa mencuba, Allah Maha Pemurah InsyaAllah sampai masa korang akan berjumpa dengan insan terbaik untuk korang. Saya doakan kita semua mendapat yang terbaik, InsyaAllah.

p/s: Kalau mengharap jodoh yang baik, diri sendiri pun kena baik jugak, huhu (^_^).

No comments: