Monday, June 20, 2011

Isu-isu global

Assalamualaikum…

Salam hari isnin, hari yang kalau boleh saya nak hapuskan dari kalendar sebab malas nak pergi kerja tapi kalo isnin tak ada selasa akan jadi hari pertama dalam minggu pulak kan lepas tu tak suka selasa pulak. Kalau macam tu baik buang semua hari kerja, tinggal hari minggu je kan. Nanti tak ada orang yang kerja pulak nak makan macam mana ek, hehe maaf saya melalut tak tentu.


Kalau siapa yang mengikuti jadual universiti sekarang ni adalah cuti semester panjang yang tiga bulan tu tapi tahun ni panjang sikit sebab kementerian nak selaraskan semua universiti mula sesi bulan September. Saya agak seronok untuk bercuti tapi terpaksa ambil kelas jugak dalan semester pendek ni, nasib baik satu subjek je jadi kelas takde la banyak sangat. Kelas yang diambil adalah ‘Global Issues’, subjek umum dan subjek wajib ambil. Emm saya jangkakan saya akan seronok dalam kelas ni sebab saya agak berminat dengan isu global. Tapi isu-isu global agak membuatkan saya sedikit kemurungan (depress bak kata omputih), isu-isu dunia macam global warming, population, poverty, food shortage dan bermacam lagi buat saya rasa down.

Bumi sedang mencair. Imej ambil dari encik Google

Betul tak tipu, kalau tengok statistik yang pensyarah saya kongsi dalam kelas akan membuakan kita terasa hati sedikit. Ada lagi orang macam ni dalam dunia ni kan, emm kalau korang rasa nak membaca tentang isu-isu global sila la klik kat sini. Sangat menarik informasi dalam laman ni. Tajuk yang kumpulan saya buat untuk tugasan pertama adalam ‘pemanasan global’ atau dalam bahasa inggerisnya ‘global warming’. Membaca artikel tentang isu ni buat saya makin sedar tentang perkara ni, tak salah kalau kita cuba untuk kurangkan kesan rumah hijau kan. Jadi saya sarankan kepada semua cubalah seberapa boleh untuk mengurangkan kesan rumah hijau. Kalau siapa cakap tak tahu tipulah ek sebab rasanya paling tidak kita akan tahu satu dua perkara yang boleh kita lakukan. Apa pun, sayangilah bumi kita (^_^)

p/s: Hehehe rasa macam buat kempen kerajaan lak.

No comments: