Sunday, April 21, 2013

Smart Phones

Assalamualaikum...

Kebelakangan ni ramai yang mengajak saya menyertai golongan pengguna smart phones kerana katanya lebih mudah dan banyak perkara yang boleh dilakukan bersama. Walaupun saya berada di dalam bidang IT tapi saya memang tak tahu sangat tentang dunia telefon pintar ni. Zaman berubah dengan cepatnya, dulu telefon besar gedabak bertukar menjadi semakin kecil dan sekarang telefon kembali menjadi besar. Kalau tengok saiz Samsung Note tu saya pun pelik kenapa orang nak guna telefon sebesar tu.

Kenapa saya menulis tentang telefon pintar? Emm..sebab saya rasa teknologi ni membawa perubahan yang sangat banyak kepada kehidupan seharian kita.Dengan perkembangan internet dan telefon pintar ni, kita boleh lihat di mana-mana orang yang asyik dengan telefon mereka, sebelum makan ambil gambar dan muat naik ke media sosial, membaca ebook (yang ni saya suka), bermain mainan (game) yang pelbagai tu, sampai ke destinasi mesti check in dulu dan macam-macam lagi la.

Sekadar gambar hiasan (terima kasih cik Rozila dan Norlina kerana menjadi model saya)
Caption untuk gambar ini : "Mereka yang leka dengan gadget mereka (@_@)"

Kadang-kadang tu bila berjumpa kawan-kawan pun tak bercakap tapi masing-masing menatap telefon sendiri, padahal kalau dalam WhatsApps tu boleh je berbual panjang lebar. Cara kita berkomunikasi berubah seratus peratus. Sampaikan membuat panggilan telefon juga sudah kurang dilakukan, mereka lebih senang bermesej di atas talian. Saya tak kata ini semua tak elok tapi kalau boleh biarlah berpada-pada, kalau semua perkara pun nak di muat naik ke internet tu dah macam obses la pulak. Zaman sekarang memang mengajar budak-budak menjadi narcissistic. Kagum juga dengan mereka yang boleh 24 jam mengadap telefon masing-masing.

Saya selalu juga rasa terpinggir bila keluar makan dan mereka-mereka semua leka dengan telefon masing-masing, nasib baik saya sentiasa membawa buku kemana-mana saya pergi jadi selalunya saya akan buka buku saya dan membacanya. Nasib baik jugak kawan-kawan rapat saya tak obses dengan telefon ni, agaknya kami ni memang orang lama yang tak berapa pandai nak menyesuaikan diri dengan teknologi pintar ni. Kalau keluar kami jarang melihat telefon masing-masing, apa la gunanya buat rancangan keluar bersama kalau tak ada komunikasi kan.

Sentiasa bersedia, penyelamat saya kalau kebosanan

Kadang-kadang tu ada jugak perasaan memandang rendah telefon sendiri (kesian kamu telefon, tuan sendiri malu dengan kamu), lagi-lagi bila saya keluar dengan adik-adik ofis saya yang memang semua menggunakan telefon yang canggih-canggih ni. Saya memang bercadang menukar telefon baru sebab telefon sekarang kadang-kadang buat hal tapi saya sedikit sayang dan ragu-ragu kalau saya juga nanti akan terjebak dengan dunia mereka itu, haha. Telefon baru juga termasuk dalam senarai mimpi saya yang baru saya tulis kat atas blog saya ni. Jika saya bertukar kepada smartphone nanti saya harap saya tidak terlalu obses dengan semua ni jugak.

Saya pilih Lumia 820 kalau saya bertukar telefon sebab saya tak nak pakai telefon yang sama macam semua orang pakai, haha motifff??

p/s:  Sebenarnya saya suka Lumia 820 sebab saya jatuh cinta dengan warna-warna telefon ni dan windows 8 tu.

No comments: