Tuesday, April 16, 2013

Jom Berkata Baik

Assalamualaikum...

Demam pilihanraya makin terasa kan, sekarang di mana-mana pun kita nampak bendera-bendera terpacak di sepanjang jalan. Hari ni dalam perjalanan balik tadi saya ternampak belon 'Barisan Nasional' yang sangat besar, bentuk empat segi belon tu. (kenapa bukan bulat, kan lagi comel belon yang bulat). Apa pun, itu bukan yang saya nak cerita dalam entri ni, Saya nak membebel bercerita tentang penyokong fanatik parti politik ni, ehh isu sensitif nampak cik Oda, huhu. Ops saya bukan nak cerita tentang mana-mana parti ek, seperti biasa undi saya adalah rahsia jadi entri ni bukan nak meyebelahi atau menyalahi mana-mana pihak kecuali yang terasa pedasnya sahaja.

Saya faham korang sedang semangat untuk menyampaikan kempen kepada umum dan korang sangat pasti dengan perjuangan parti masing-masing tapi perlu kah kita mengutuk sesama sendiri. Buruk bebeno tengok orang tua saling memburukkan sesama sendiri macam budak sekolah rendah main ejek-ejek nama ni. Bukan tu saje tu, siap dengan rajinnya buat photoshop lagi gambar-gambar dan ayat-ayat semua tu, gigih sungguh. Ni kalau dulu guna kesungguhan ni untuk belajar rajin-rajin negara kita tak ada dah masalah kekurangan doktor lama dah.

Ye, diam lebih baik dari berkata tak baik ni

Saya ada baca tulisan Ustaz Pahrol tentang perbezaan pendapat, dalam artikel tu ada cerita tentang Imam Safie rhm yang pernah berkata, “pandangan ku betul, tetapi aku tidak menolak kemungkinan pandangan orang lain pun betul juga." Kan bagus tu kalau kita pun macam tu, tak semestinya apa yang kita rasa je yang betul. Semangat tu dah bagus dah tapi tak boleh ke kalau kita berkempen dengan cara yang nampak pandai sikit. Saya tahu semua ada medium kempen yang bagus-bagus, ada manifesto dah semua jadi boleh je kalau dalam ceramah tu tak kutuk sesama sendiri, serius tak nampak cerdik pun mengutuk orang lain ni. Kan lebih baik kalau kita berkata baik je, banyak perkara elok yang boleh dikongsi.

Saya dah naik muak dengar benda-benda macam ni sebenarnya, kalau bukak facebook tu lagi la sakit kepala baca status orang yang tabsub ni. Boleh je korang nak tulis pendapat korang tapi berpada-pada la, tak malu ke kalau anak-anak korang baca status korang tu, kena ingat yang semua yang kita letak dalam internet tu akan kekal disitu. Kita semua nak yang terbaik untuk Malaysia, saya tahu tak ada sorang pun yang nak Malaysia mundur jadi janganlah korang terlalu risau, InsyaAllah semoga yang terbaik menang pilihanraya kali ni. Lagipun kalau korang sangat yakin dengan parti masing-masing tak perlu pun nak mengutuk-ngutuk parti lain tu. Walau siapa pun yang kita pilih dan sokong kita kena ingat yang kita semua adalah saudara sesama islam,

P/S:  Tak kira la UMNO, PAS atau KEADILAN kita semua bersaudara, bak kata abang-abang Rabbani kita semua sujud ke arah satu kiblat yang sama. (^_^)

No comments: