Saturday, February 16, 2013

Ulasan Buku : Coklat (Yang Manis)

Assalamualaikum...

Dah agak lama saya tak buat ulasan buku kan, buku mingguan pun saya tak kemas kini lagi. Walaupun dengan kemalasan saya untuk mengemaskini label buku mingguan saya tu, Alhamdulillah saya masih belum tergelincir dari landasan untuk merealisasikan azam satu minggu satu buku saya tu. Semalam saya berjaya menamatkan buku minggu ke tujuh saya iaitu Coklat (yang manis) karya John Norafizan.

Cover buku ni pun comel kan

Ini adalah buku pertama karya John Norafizan yang saya baca dan saya sangat menyukainya. Saya membeli buku ni sebab saya agak suka buku dari Adiwarna (penerbit buku). Karya dari Adiwarna menggunakan gaya bahasa melayu lama sedikit dan kertas yang digunakan (saya suka kertas yang warna kuning tu) tu buat saya rasa nostalgia membaca novel melayu lama. Yup, saya agak suka buku yang ada gaya bahasa melayu lama, nada bahasanya lebih indah dan puitis. Pulak tu dalam novel coklat ni ada beberapa stanza yang manis.
Untuk Aliya (pelangi itu akan jadi lebih dari tujuh warna apabila engkau ada.):

Bunyi kecapi dilantun tenang,
Destar seradi letak bertanjak,
Geruh berbatu lagi dikenang,
Inikan pula tanah berjejak!


Daripada: Amirul
Seperti tajuk bukunya coklat (yang manis), ceritanya memang manis buat saya tersenyum-senyum membacanya. Walaupun ada dua tiga perkara yang saya tak berapa faham dalam cerita ni tapi saya abaikan kerana kemanisan ceritanya. Rasa seperti membaca novel yang ditulis oleh penulis muda yang sangat tulus hatinya. Selain stanza-stanza yang manis, novel ini diselitkan dengan cerita-cerita etnik yang menarik. Saya masih terseyum bila mengingati cerita ini, hehe (^_^).
"Anda suka hari yang macam mana, hari mendung, hari berangin atau hari suram?"
p/s: Saya suka hari berangin seperti Aliya dan Amirul

No comments: