Showing posts with label PRU13. Show all posts
Showing posts with label PRU13. Show all posts

Tuesday, May 14, 2013

Pasca PRU13

Assalamualaikum…

Dah lama mahu menulis entri ni tapi kemalasan menguasai diri, haha macam tak biasa ek. Entri ni memang didedikasikan kepada PRU13 yang lepas, kalau tak tahu PRU13 tu apa maknanya korang ni samada bukan orang Malaysia ataupun orang Malaysia yang tak baca berita dan bersosial di dunia maya langsung. Entah apa-apa kan, dah hampir dua minggu mengundi baru nak cerita pasal PRU13. Tu la, dah tahu dah tapi nak jugak bercerita pasal PRU13, bukan pasal mengundi tapi pasal fasa selepas PRU13 tu.

Mula-mula sekali, saya nak ucapkan Tahniah untuk semua yang keluar mengundi, sila beri tepukan untuk diri sendiri sebab korang sudah menunaikan tanggungjawab korang untuk Malaysia. Kali ni 80% rakyat pengundi berdaftar keluar mengundi, tabik dari saya untuk korang semua. Untuk yang berdaftar tapi tak mengundi tanpa sebab yang munasabah saya tak ada apa nak cakap kat korang, haihhh korang dah besar sila fikir sendiri. Dan akhir sekali kepada yang layak mengundi tapi belum berdaftar sila la segera berdaftar, tak susah pun nak daftar ni, tak payah bayar apa-apa pun.

Bangga dengan korang semua pengundi-pengundi Malaysia (^_^)

Apa yang Oda nak cakap pasal fasa selepas mengundi ek, emm korang pun mesti tau apa situasi lepas mengundi kan. Saya rasa tiba-tiba rakyat Malaysia menjadi sangat emosi. Saya faham ada perkara yang korang semua tak puas hati, SPRM kena kutuk dengan teruk sekali. Saya serius tak nampak tang mana masalah masa mengundi tu, semua ok je. Ada tiga pemerhati kot dalam dewan mengundi, setiap kali pegawai SPRM tanda nama kita, yang pemerhati pun tanda jugak dekat senarai masing-masing. Jumlah undi tu kena sama banyak, kalau SPRM tak telus yang pemerhati dari setiap parti dan pemerhati bebas tu pun tak telus tau. Lagipun kalau SPRM nak buat benda-benda yang tak patut ni diaorang buat dengan bijak sikit la kot, takkan la nak buat benda yang obvious macam blackout tu, kalau iye tu plot diaorang serius kurang cerdik punya plan.

Itu pendapat saya sahaja, disebabkan saya tak nampak ketidak telusan tu jadi saya tak nak mempercayai semua ni. Walaupun korang cakap ada banyak bukti dalam internet tu tapi disebabkan benda ni berkaitan dengan politik maka saya tak nak percaya. Banyak benda dalam internet yang tak betul dan di buat-buat, selagi saya tak nampak dengan mata sendiri saya pilih untuk tidak terjebak. Bukan apa, bila bercakap pasal politik ni sampai esok pun tak sudah kan. Saya bukan pro kerajaan atau pembangkang, undi saya adalah untuk calon yang layak sahaja, saya tidak mengundi kerana mana-mana parti.


 Lagu Apa-apa Saja oleh Aboi, bagus lirik dia sila dengar sampai habis

Pilihanraya sudah habis jadi boleh tak kita kembali kepada kehidupan masing-masing, rimas saya tengok kita bergaduh sesama sendiri. Sudah-sudah la tu, lima tahun lagi kita kembali berkempen ok, sila fokus untuk majukan Malaysia pulak. Akhir sekali, bak kata Aboi dalam lagu tu,”Buat apa gaduh-gaduh sama kita, Malaysia kita ni kecik aja, kalau semua gaduh siapa nak jaga.”

P/s: Mungkin emosi kita naik sebab cuaca Malaysia yang sangat panas sekarang kot, huhu teori merapu Oda. Sila jaga kesihatan korang, cuaca macam ni mudah kena penyakit.

Tuesday, April 16, 2013

Jom Berkata Baik

Assalamualaikum...

Demam pilihanraya makin terasa kan, sekarang di mana-mana pun kita nampak bendera-bendera terpacak di sepanjang jalan. Hari ni dalam perjalanan balik tadi saya ternampak belon 'Barisan Nasional' yang sangat besar, bentuk empat segi belon tu. (kenapa bukan bulat, kan lagi comel belon yang bulat). Apa pun, itu bukan yang saya nak cerita dalam entri ni, Saya nak membebel bercerita tentang penyokong fanatik parti politik ni, ehh isu sensitif nampak cik Oda, huhu. Ops saya bukan nak cerita tentang mana-mana parti ek, seperti biasa undi saya adalah rahsia jadi entri ni bukan nak meyebelahi atau menyalahi mana-mana pihak kecuali yang terasa pedasnya sahaja.

Saya faham korang sedang semangat untuk menyampaikan kempen kepada umum dan korang sangat pasti dengan perjuangan parti masing-masing tapi perlu kah kita mengutuk sesama sendiri. Buruk bebeno tengok orang tua saling memburukkan sesama sendiri macam budak sekolah rendah main ejek-ejek nama ni. Bukan tu saje tu, siap dengan rajinnya buat photoshop lagi gambar-gambar dan ayat-ayat semua tu, gigih sungguh. Ni kalau dulu guna kesungguhan ni untuk belajar rajin-rajin negara kita tak ada dah masalah kekurangan doktor lama dah.

Ye, diam lebih baik dari berkata tak baik ni

Saya ada baca tulisan Ustaz Pahrol tentang perbezaan pendapat, dalam artikel tu ada cerita tentang Imam Safie rhm yang pernah berkata, “pandangan ku betul, tetapi aku tidak menolak kemungkinan pandangan orang lain pun betul juga." Kan bagus tu kalau kita pun macam tu, tak semestinya apa yang kita rasa je yang betul. Semangat tu dah bagus dah tapi tak boleh ke kalau kita berkempen dengan cara yang nampak pandai sikit. Saya tahu semua ada medium kempen yang bagus-bagus, ada manifesto dah semua jadi boleh je kalau dalam ceramah tu tak kutuk sesama sendiri, serius tak nampak cerdik pun mengutuk orang lain ni. Kan lebih baik kalau kita berkata baik je, banyak perkara elok yang boleh dikongsi.

Saya dah naik muak dengar benda-benda macam ni sebenarnya, kalau bukak facebook tu lagi la sakit kepala baca status orang yang tabsub ni. Boleh je korang nak tulis pendapat korang tapi berpada-pada la, tak malu ke kalau anak-anak korang baca status korang tu, kena ingat yang semua yang kita letak dalam internet tu akan kekal disitu. Kita semua nak yang terbaik untuk Malaysia, saya tahu tak ada sorang pun yang nak Malaysia mundur jadi janganlah korang terlalu risau, InsyaAllah semoga yang terbaik menang pilihanraya kali ni. Lagipun kalau korang sangat yakin dengan parti masing-masing tak perlu pun nak mengutuk-ngutuk parti lain tu. Walau siapa pun yang kita pilih dan sokong kita kena ingat yang kita semua adalah saudara sesama islam,

P/S:  Tak kira la UMNO, PAS atau KEADILAN kita semua bersaudara, bak kata abang-abang Rabbani kita semua sujud ke arah satu kiblat yang sama. (^_^)

Monday, April 8, 2013

Jom Mengundi

Assalamualaikum...

Apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Sedar tak sedar dah masuk bulan April ek, huhu macam sebulan sekali je menulis entri baru. Nak kata saya sangat sibuk tu tak adalah sangat tapi boleh tahan la sebab selalu je ada komitmen yang perlu di penuhi. Bila tak ada apa-apa nak buat pulak saya malas nak bukak blog sebab selalu balik lambat. Tiap kali menulis mesti bagi alasan kan, haha korang sabar je la sebab saya memang suka nak cerita kenapa buat-buat sibuk ni.

Betul tu, sibuk mana pun Solat jangan lupa (^_^)

Sambil menulis ni sambil tengok ABPBH, tau tak apa tu? Kalau korang tak tahu mesti korang tak duduk Malaysia ataupun tak suka tengok cerita hiburan tempatan. Anugerah Bintang Popular Berita Harian la, saya pun baru je keluar tengok sebenarnya. Tadi masa dengar lagu Umpama Mimpi Dalam Mimpi keluar tengok, maklum la peminat lagu rock kapak ni tak boleh dengar lagu-lagu 90an dia jadi teruja, haha motif?? Ini pun nak cerita ye dakk?? Tahniah la pada yang menang-menang semua ek.

Bulan ni dah mula terasa aura nak mengundi kan. Korang dah daftar belum? Rasanya kalau yang lebih kurang sebaya saya ni memang patut dah mendaftar sebab ini kali kedua saya mengundi. Hehe, agak teruja la jugak walaupun banyak kali saya terpaksa tunda percutian hanya kerana tarikh mengundi yang masih samar-samar tu. Walau apa pun undi korang sila buat keputusan yang korang rasa terbaik, bagi saya tak ada mana-mana parti yang lebih baik atau lebih buruk. Tengoklah calon yang anda akan undi tu dan buat keputusan, jangan mengundi membabi buta ek. Paling penting korang kena mengundi, baik menyesal salah undi daripada tak mengundi langsung. Bagi saya kalau korang tak mengundi maka korang tak ada hak nak cakap apa pasal parti, kerajaan dan yang seangkatan dengannya. Jadi jom KITA PILIH MENGUNDI!


Jom Mengundi!

Huhu, semangat tak saya? Saya ni orang Kelantan, jadi mengundi tu sangat meriah kat tempat kami ni. Kalau kat KL ni ada bendera merata-rata, kat Kelantan tu sampai tak nampak benda lain la selain bendera-bendera tu. Tahun ni pulak perang bendera agak kreatif sebab diaorang buat design macam-macam pulak, itu saya tengok masa balik Kemaman hari tu la. Tapi kadang-kadang bila tengok rasa macam membazir pulak diaorang ni. Apa pun selamat mengundi semua, ingat setiap undi tu penting bak kata pak cik Kennedy tu undi korang boleh membawa perubahan.

p/s: Jangan lupa jugak yang undi adalah rahsia jadi jangan tanya saya nanti saya undi siapa..(@_@)